Vad kan man göra om säljare vägrar ta ansvar för fel i vara?

Hejsan!

Jag köpte en vinterjacka från woolrich för 11400kr för ungefär 3 veckor sedan. När det blev minusgrader ute tog jag på mig jackan och hade på mig den under några timmar. På jackan står det att den värmer till -20 grader men jag frös i jackan ändå jätte mycket. När jag kom hem märkte jag att det kommer ut dun/fjädrar från jackan. Några dagar efter ringde jag till affären och förklarade situationen och dem bad mig komma in med jackan för att ta en titt. Tjejerna i kassan började kolla noggrant på jackan för o se varifrån dunet kommer ifrån och då såg vi att det fanns flera upprivna hål i jackans fickor på insidan av jackan. Det va inte bara sömmar, utan upprivet tyg alltså. Jag själv använde bara fickorna på utsidan av jackan den gången jag använde den och märkte inte att dessa hål fanns förens vi kollade i butiken. Jag är väldigt ledsen då jag lagt 11400kr på en jacka och jag har enbart använt jackan en enda gång. Jag vill få tillbaka mina pengar då det inte är jag som orsakat detta utan det har funnits när jag köpt den. Detta har antigen skett vid leverans till butiken eller så har någon i butiken orsakat detta innan jag köpte den! Det är omöjligt att jag har orsakat detta då jag inte ens använt fickorna på insidan av jackan, och även om jag hade använt dem så ska det inte bli upprivet sådär. Dem sa att dem skulle höra av sig men verkade tveksamma. Vad ska jag göra om jag inte får tillbaka mina pengar? Kan jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör ett köp mellan näringsidkare och konsument, vilket innebär att reglerna i konsumentköplagen blir aktuella.

När föreligger fel i vara?

Enligt 16 § konsumentköplagen anses ett fel föreligga i en vara om den i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Vidare anses fel i vara också föreligga om varan i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Vad man som köpare har med fog kunnat förutsätta är en bedömningsfråga som görs i det enskilda fallet. I ditt fall har du åtminstone med all säkerhet haft fog att förutsätta att det inte finns upprivna hål i jackan då du bl.a. köpt jackan från en affär samt till ett relativt högt pris. Detta innebär att din jacka har ett sådant fel som avses i konsumentköplagen.

Viktigt att påpeka är att säljaren bara ansvarar för fel som har funnits vid avlämnandet av varan, alltså när du köpte vinterjackan i butiken (se 20 § konsumentköplagen). Med tanke på att du hittade de upprivna hålen efter en så kort tid efter köpet är det troligen ett fel som funnits vid avlämnandet av varan.

Vad har du som köpare för rättigheter?

På grund av felet får du kräva att säljaren avhjälper felet genom att t.ex. låta dig byta jacka eller att säljaren reparerar jackan (se 26 § konsumentköplagen). Om detta inte är en möjlighet har du rätt att begära prisavdrag eller häva köpet och därmed få tillbaka pengarna (28 – 29 §§ konsumentköplagen).

I din fråga verkar det som att du enbart är intresserad av att häva köpet. Viktigt att veta är dock att säljaren på egen bekostnad har rätt att i första hand avhjälpa felet inom skälig tid och utan onödig olägenhet, trots att du egentligen inte är intresserad av ett avhjälpande (se 27 § konsumentköplagen). Om säljaren inte utnyttjar sin rätt har du möjlighet att häva köpet.

Vad bör du göra om säljaren vägrar ta ansvar?

I det fall att du gett säljaren förslag som t.ex. avhjälpande eller en hävning av köpet, men att säljaren vägrar ta ansvar, har du möjlighet att anmäla fallet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kommer att hjälpa dig att pröva din tvist genom att ta ett opartiskt beslut som utgör en slags rekommendation på hur tvisten bör lösas. Du kan läsa mer om hur man anmäler här.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare