Vad kan man göra om någon som är skyldig pengar vägrar betala?

Hej.

Jag har en bostadsrätt och har haft en hyresgäst som inte betalt för sig, jag har vräkt personen och han har flyttat.

Men han har fortfarande inte betalt två månadshyror på 7500kr / månad, plus att han använt otroligt mycket el så jag har fått en räkning på 3000kr.

Han lovade dyrt och heligt att betala när vi hade avstämning på städning vid utflyttandet.

Kontrakt finns.

Hur ska jag göra för att få betalt?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte får betalt genom att vända dig till personen i fråga så kan du kontakta kronofogdemyndigheten och begära ett betalningsföreläggande.

Ett betalningsföreläggande kan avse ett åläggande för hyresgästen att betala pengarna som denna person är skyldig dig (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

Hyresgästen kommer då att skickas ett brev och föreläggas att svara på ditt betalningsföreläggande. Hyresgästen kan då medge skulden och betala in denna till dig. Hyresgästen kan också låta bli att svara eller svara försent, vilket skulle medföra att kronofogdemyndigheten meddelar utslag och du kan få dina pengar tvångsvis (25 § och 42 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning)

Hyresgästen har också en möjlighet att bestrida föreläggandet, vilket betyder att man inte håller med om skulden. I sådana fall kan inte kronofogden göra mycket mer, utan man kommer istället överlämna tvisten till domstol, om du begär det (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

Hur du bör gå vidare

Mitt råd till dig är att kontakta kronofogdemyndigheten för att få hjälp att utforma ett betalningsföreläggande. Om hyresgästen skulle bestrida detta så kan du som sista åtgärd gå till domstol med tvisten.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare