Vad kan man göra om man tappat bort sitt uppehållstillståndskort utomlands?

Hej. Vad gör man om man har tillfälligt uppehållstillstånd och tappar bort UT-kortet utomlands?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ska gå till väga när du nu har tappat bort ditt uppehållstillståndskort utomlands. Jag har för att besvara din fråga främst använt mig av information från Migrationsverkets hemsida.

Uppehållstillståndskortet behöver visas upp vid återresa till Sverige
Ditt uppehållstillståndskort visar att du har rätt att vistas i Sverige och på det finns olika typer av information samt dina fingeravtryck inbyggda i kortets chip. Det är ingen identitetshandling eller resehandling men det ska ändå visas upp tillsammans med ditt pass när du reser tillbaka till Sverige. Därför kan det bli lite krångligt att resa tillbaka till Sverige om du tappat bort kortet utomlands. Om du vill läsa mer om det här kan du göra det på Migrationsverkets hemsida.

Huvudregeln är att man gör polisanmälan vid borttappat uppehållstillståndskort
När man tappar bort sitt uppehållstillståndskort är huvudregeln att man ska göra en anmälan till polisen om att kortet är borttappat/stulet. Sedan ska man besöka Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna nya fingeravtryck, för att kunna få ett nytt kort. Till besöket hos Migrationsverket ska man ta med en kopia av den polisanmälan man gjort. Detta kan du också läsa mer om på Migrationsverkets hemsida.

Kontakta Migrationsverket för att få mer information
Det problematiska i ditt fall är att du befinner dig utomlands och det kan som sagt bli krångligt att ta sig in i Sverige igen när du inte kan visa upp ditt uppehållstillståndskort. Då blir det till exempel svårt att besöka Migrationsverket för att kunna få ett nytt kort.

Jag kan tyvärr inte ge dig något exakt svar på hur du ska göra i denna situation. Mitt absolut starkaste råd är att du kontaktar Migrationsverket. Det finns ett nummer man kan nå dem på från utlandet. Genom att kontakta Migrationsverket kan du få mer detaljerad och grundlig vägledning om hur du ska gå till väga i just din situation. Jag skulle kunna tänka mig att du kanske får rådet att kontakta en eventuell svensk ambassad i landet eller den lokala polisen, vilket är huvudregeln om man tappar bort sitt pass utomlands.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att situationen löser sig! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare