Vad kan man göra om man anser att man har fått en felaktig faktura?

Vi har fått en faktura på en straffavgift från ett gym där de påstår att vi inte följt reglerna.

Vi tycker att deras påstående är felaktigt men får enbart arroganta svar tillbaks från företaget när vi ber om en förklaring. De vill att vi skall kontakta KO och är inte intresserade av en diskussion.

Hur gör man?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på frågan så får vi bland annat gå in i Lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH), och kika.

Du kan bestrida den faktura som gymmet har skickat ut

Det finns dessvärre inte någon möjlighet att tvinga gymmet in i diskussionen om ärendet. Vad du kan göra är att välja att bestrida den faktura som gymmet skickat ut, eftersom att du anser att du har fått en felaktig faktura. Du börjar då med att skriftligen kontakta det gym som skickade fakturan. Det är viktigt att du tydligt anger personnummer, vilken faktura det gäller och hur stor del av fakturan som bestrids - i ert fall hela fakturan. Ange också varför du bestrider fakturan, alltså att ni anser att ni inte har brutit mot de regler som finns och att ni därför tycker att fakturan är felaktig. Jag rekommenderar dig här att spara en kopia varje gång du skriftligen bestrider någonting.

Du kan också bestrida ett eventuellt inkassokrav

Antingen så accepterar gymmet er förklaring, eller så kan de välja att t.ex. kontakta ett inkassoföretag som skickar ut ett inkassokrav. Även inkassokravet ska ni då bestrida på samma sätt som ni bestred gymmets faktura, med skillnaden att ni istället skickar det till inkassoföretaget.

Även kronofogdens begäran kan bestridas

Inkassoföretaget kan då ta det vidare till Kronofogden. De kan då välja att ta upp ärendet, vilket de sedan kommer att informera dig om (LBH 29 §). Här kan du göra på samma sätt som tidigare och bestrida även kronofogdens begäran. Detta görs också skriftligen, och här ska du skicka med alla de relevanta uppgifter som finns samt eventuell bevisning. Du kan också begära ersättning för eventuella kostnader som du har fått på grund av situationen i detta skede. Kronofogden kommer då att låta den som har ställt ut fakturan bestämma hur de vill gå vidare. De kan då antingen välja mellan att skriva av ärendet eller att ta det till domstol (LBH 31-32 §).

Om ärendet tas upp till domstol så kommer bevisningen att vara avgörande

Om detta tas hela vägen upp i domstol så kommer den som påstår att en skuld har uppkommit att få bevisa detta, de har alltså bevisbördan. Om de dock kan visa på att ni har brutit mot de regler som finns i gymmet, så kommer du istället att vara tvungen att bevisa att det är felaktigt och att du inte ska behöva betala. Det kommer med andra ord vara bevisningen som är avgörande.

Sammanfattning och råd

Ni kan alltså inte tvinga gymmet att ta diskussionen med er. Vad ni däremot kan göra är att bestrida fakturan, vilket ni kan komma att behöva göra flera gånger om det tas upp till ett inkassoföretag eller till kronofogden. Om ni inte har löst tvisten vid det laget så kan det hela istället komma att behöva lösas i domstolen, där det först och främst är upp till gymmet att bevisa att ni har en skuld.

Det bästa vore givetvis om ni kunde reda ut detta på egen hand med gymmet, då tvister liksom dessa både kan bli dyra och långdragna. Som ni beskriver det så verkar gymmet dock inte vilja kommunicera i frågan. Dock så skulle faktiskt även jag rekommendera er att vända er till Konsumentverket, då de bland annat kan hjälpa er med att bestrida en felaktig faktura. Ni kan också vända er till våra duktiga jurister på info@lawline.se, om ni skulle vilja ha mer ingående hjälp i ärendet.

Tills vidare önskar jag er ett stort lycka till, och hoppas att ni har fått svar på frågan!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare