Vad kan man göra om handläggning hos myndighet dröjer?

Hej! Jag en spansk medborgare bosatt i Sverige från 8 år tillbaka och har ansökt för svenskt medborgarskap hos Migrationsverket. Detta var för 38 månader sen. Uppskattad väntetid då jag ansökte var 9 månader. Sista gången jag kollade för några månader ser var 41 månader. Och det stiger upp om och om igen varje gång jag kollar up detta. Med tanke på att jag har betalat 1800 sek för detta ärende känns det helt oacceptabelt att behöva vänta så länge tid. Alltså allt känns som en stor skämt och därför vill jag få avsluta mitt ärende och få min pengar tillbaks. Min livssituation har självklart förändrat under de sista 30 månader!! Men det är omöjligt att få prata med Migrationsverket. Jag skulle vilja anmäla dem för att utföra så bedrövligt jobb. Vilken myndighet kan jag då vända mig till? Tack för svaret Mvh Maria Teresa Torrente

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 1 § Förvaltningslagen (FL) är lagen tillämplig vid migrations ärenden. Enligt 9 § FL (FL) ska ett ärende handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt. Att det har tagit så lång tid är inte en acceptabelt lång handläggning att ditt ärende. Ifall ett ärende blir väsentligt försenat ska enligt 11 § FL vidare myndigheten informera en part om det och anledningen till detta. Det verkar inte heller ha gjort det, vilket de borde ha gjort. Då ditt ärende har tagit längre tid än 6 månader har du möjlighet att göra en dröjsmålstalan enligt 12 § FL. Enligt 12 § FL får en part, ifall ärendet inte avgjorts inom 6 månader, skriftligt begära att ärendet ska avgöras. Då ska myndigheten inom fyra veckor på en sådan begäran, avgöra eller avslå ärendet. Genom en dröjsmålstalan kan du således få ditt ärende avgjort tidigare.

Du har inte möjlighet att få tillbaka pengarna, men däremot kan du göra en JO-anmälan ifall du anser att myndigheten inte har handlat på ett bra sätt. För att göra det är det bara att gå in på www.jo.se och fylla i en blankett som du skickar in till JO. Blanketten finns enkelt att hitta på hemsidan.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare