Vad kan man göra om handläggning hos myndighet dröjer?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!
Enligt 1 § Förvaltningslagen (FL) är lagen tillämplig vid migrations ärenden. Enligt 9 § FL (FL) ska ett ärende handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt. Att det har tagit så lång tid är inte en acceptabelt lång handläggning att ditt ärende. Ifall ett ärende blir väsentligt försenat ska enligt 11 § FL vidare myndigheten informera en part om det och anledningen till detta. Det verkar inte heller ha gjort det, vilket de borde ha gjort. Då ditt ärende har tagit längre tid än 6 månader har du möjlighet att göra en dröjsmålstalan enligt 12 § FL. Enligt 12 § FL får en part, ifall ärendet inte avgjorts inom 6 månader, skriftligt begära att ärendet ska avgöras. Då ska myndigheten inom fyra veckor på en sådan begäran, avgöra eller avslå ärendet. Genom en dröjsmålstalan kan du således få ditt ärende avgjort tidigare.
Du har inte möjlighet att få tillbaka pengarna, men däremot kan du göra en JO-anmälan ifall du anser att myndigheten inte har handlat på ett bra sätt. För att göra det är det bara att gå in på www.jo.se och fylla i en blankett som du skickar in till JO. Blanketten finns enkelt att hitta på hemsidan.
Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Vänliga hälsningar,
Benjamin von Gohren