Vad kan man göra om en nyköpt bil går sönder?
Köpte en bil för 2.5 vecka sen som slutade fungera för lite drygt en vecka sen, tog den till verkstad och felsöker och fpr massa felkoder och även att man nollat felkoderna utan åtgärda felen. Kontakta bilfirman och han visste inget såklart, han skulle kolla upp nåt och återkomma som igår fredag men har inte ringt tillbaka. Vad finns de vi kan göra för min dotter sitter nu med ett lån på 35000 för nåt hon inte kan använda.
Tacksam för svar
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Vad gäller?
Som jag förstår din fråga har du köpt en bil från en bilfirma varpå bilen redan efter 1,5 vecka gick sönder. I detta fall är konsumentköplagen tillämplig, eftersom det rör sig om ett köp av lös sak mellan konsument och näringsidkare (1 § Konsumentköplagen). Bilen som har gått sönder efter ca 1,5 vecka kan anses vara felaktig då kvaliteten inte stämmer överens om vad som köpare har förväntat dig av varan (16 § Konsumentköplagen).
Med tanke på att varan (bilen) är felaktig så kan du reklamera varan till bilfirman (23 § Konsumentköplagen). Detta kan du göra genom att meddela bilfirman om felet och att du begär att få reklamera varan (23 § Konsumentköplagen). Du måste reklamera inom skälig tid, senast inom tre år från det att du tog emot varan, för att reklamationen ska anses vara giltig (23 § Konsumentköplagen). Om du reklamerar inom två månader efter det att du märkt felet så ska meddelandet alltis anses ha lämnats i rätt tid (23 § Konsumentköplagen). Felet på bilen har redan efter ca 1,5 vecka visat sig. Detta innebär att felet ska anses ha funnits där redan när varan avlämnades, om inte säljaren visar att det inte var så (20 a § Konsumentköplagen). Detta innebär att bevisbördan (skyldighet att bevisa en omständighet) åligger bilfirman, och inte dig.
Vad kan du göra nu?
Jag tycker att du till att börja med kontaktar bilfirman och meddelar om felet. Kanske kan de hjälpa dig att avhjälpa felet, eller så får du reklamera bilen och få pengarna tillbaka. Om bilfirman skulle vägra att ansvara för felet så kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden som kan pröva ditt ärende.
Vänligen,