Vad kan man göra om en kollega inte jobbar, och chefen inte gör något åt saken?
Hej! På min arbetsplats har vi en kollega som vi skulle kunna kalla "arbetsskygg". Vi jobbar inom support och sitter både med samtal samt ärenden samtidigt. Vår kollega gör aldrig de ärenden han får, vilket betyder att vi andra får göra hans jobb. Har vi kö på telefon så pausar han sig mellan varje samtal för att göra ingenting i 10 minuter medan vi andra får skynda oss att plocka alla samtal som finns i kön. Han säger alltså inte nej till att göra det han ska, han gör det bara inte utan låter allt vara. Han springer dessutom på toaletten 5-6 gånger om dagen, varav varje besök är 15-20 minuter. Med tanke på vad lite han gör medan vi andra får jobba ännu mer så börjar vi störa oss på detta.
Vi har pratat med vår chef som efter ett år fortfarande säger att de har en "pågående handlingsplan", men inget blir bättre. Har han problem med sin mage så är toalettbesöken befogade, vilket vi också sagt till vår chef men att vi tycker att kollegan behöver isåfall kanske söka hjälp via företagshälsovården eller liknande då han är borta såpass mycket varje dag att det drabbar vår verksamhet och stämningen sinsemellan kollegorna.
För oss kollegor är detta ohållbart då vår chef inte har gjort något för att göra denna situation till det bättre. Folk vill säga upp sig, letar nya jobb etc för att ingen längre vill vara kvar där vissa kan få bete sig nästintill hur de vill. Vad kan/ska vår chef göra i detta fall? Vad kan vi kollegor göra i en sådan här situation?
Lawline svarar
Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Inom arbetsrätten finns en allmän princip som kallas för arbetsgivarens §32-befogenheter, eller, arbetsgivarprerogativet. Principen innebär att arbetsgivaren har en (nästan) oinskränkt rätt att leda och fördela arbetet. Arbetsgivaren, er chef, kan således inte tvingas att säga upp personen i fråga, även om denne skulle göra ett dåligt jobb. Om personen skulle begå ett grovt kontraktsbrott mot arbetsgivaren som skulle medföra en rätt för arbetsgivaren att omedelbart avskeda personen så kan en arbetsgivare välja att ändå inte avskeda hen.
En arbetsgivare har däremot i andra sammanhang ett ansvar att utreda exempelvis sexuella trakasserier, men det verkar inte finnas någon sådan situation i botten av din fråga.
Eftersom jag inte vet någonting om omständigheterna som lett upp till den pågående handlingsplanen (eller vad den innebär för er kollega och vad den syftar till att åtgärda) så kan jag inte kommentera den saken närmre utan att spekulera.
Vad kan du göra?
Eftersom din chef har en pågående handlingsplan med den ifrågavarande kollegan så verkar din chef redan ha påbörjat en rehabilitering eller dylikt.
Om du är fackligt ansluten så kan du kontakta ditt ombud eller eventuellt en facklig förtroendeman eller HR-ansvarig och berätta om hur din kollegas situation påverkar dig och kanske försöka komma på sätt för dig att fortsätta arbeta utan att bli störd av din kollega.
Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig om jag varit otydlig eller om du har fler frågor.