Vad kan man göra när någon är skyldig en pengar?

vet ej hur jag ska göra i detta fall...

jag har blivit rejält blåst på pengar.

en tjej har lånad av mig, sen lovade hon att betala tillbaka, vilket hon inte gjort.

sen har hon sagt att hon kan lösa pengar genom att jag betalar henne ytterligare, vilket jag gjort.

så har det varit flera gånger.

hon har till och med skrivit kontrakt via sms på att om jag bara swishar "denna summa" så får hon lös pengar och jag kan få "såhär mycket tillbaka".

Så jag har gjort så med henne, men det hjälpte inte.

sen kom det fram att hon kommer att få ut ett lån, men hon måste betala in en viss summa för att få ut det.

då skrev vi nytt kontrakt via sms...så jag swishar och sen samma sak igen.

blir bara lurad hela tiden.

vad ska jag göra? polisanmäla? skicka henne till kronofogden?

är vårat kontrakt något bra bevis som hjälper mig att få dom pengar hon lovar mig?

för jag vill verkligen ha det hon lovat mig + att jag tagit stor ekonomisk skada av detta.

våra kontrakt lyder sähär..."jag ( hennes namn och födelsenunmmer ) lovar att "han" ska få "si och så mycket" då han swishat mig så att jag får lös mina pengar, han får dom senas ( tid och datum )...

det måste väl ändå vara ett giltigt kontrakt som gör att jag kan få det hon lovat?

jag har alla sms och swishar sparade osv. kan jag också kräva skadestånd? osv?

ber er om bra svar och gärna exampel på vad man kan göra och vad man kan få av henne och kräva med mera.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon är skyldig en pengar och inte betalar kan man vända sig till Kronofogdemyndigheten.

Hur det går till hos Kronofogden:

Det första du gör är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det kostar 300 kronor att ansöka om ett sådant föreläggande. Detta innebär att Kronofogden hjälper dig att fastställa skulden, som ett bevis på att personen är faktiskt är skyldig dig pengar. Kronofogden skickar då ett föreläggande till personen du vill få betalt av (svaranden) samt ett delgivningskvitto som personen ska skriva under och skicka tillbaka. Efter att du ansökt om betalningsföreläggande så kommer svaranden antingen betala dig, bestrida skulden eller eventuellt inte höra av sig alls.

- Om svaranden betalar så är tvisten löst. Då måste du meddela Kronofogden om detta så ärendet kan läggas ned. Du måste även meddela myndigheten om svaranden endast skulle betala en del av skulden.

- Om svaranden bestrider skulden får du möjlighet om du vill skriva av ärendet eller ta det till domstol. Det krävs en avgift för att gå vidare till domstol.

- Om svaranden inte hör av sig meddelar Kronofogden ett utslag där svaranden förpliktas betala vad han eller hon är skyldig. Även här kan svaranden invända och ärendet går till domstol om du betalar avgiften. Efter utslag/dom på skulden kan du ansöka om verkställighet hos Kronofogden, vilket innebär att de ger svarande en viss tid på sig att betala innan dennes ekonomi undersöks efter utmätningsbara tillgångar.

Här är en länk till hur du ansöker om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare