Vad kan man göra när annan inte betalar sin skuld?

Jag betalade handpenning på en bil som senare visade sig vara annat än utlovat i annonsen. Ägaren lovade betala tillbaks handpenningen om jag var missnöjd. Nu har ägaren till bilen gjort sig oanträffbar på både telefon och sms. Jag har sms som bevisar att handpenningen skulle betalas tillbaka. Hur ser min juridiska situation ut i detta fall? Jag har namn, adress och telefonnummer till personen som jag anser lurat mig med falsk marknadsföring. Det handlar om 10,000:-

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om säljaren inte frivilligt betalar tillbaka dina pengar enligt er överenskommelse kan du ta hjälp av kronofogden genom att ansöka om ett s.k. betalningsföreläggande. Då skickar kronofogden ett föreläggande till personen som är skyldig dig pengar och kronofogden kan även hjälpa till med att driva in skulden. Ifall säljaren skulle invända mot betalningskravet och om du vill driva ärendet vidare, kan kronofogden överlämna ärendet till domstolen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare