Vad kan man göra för att obehöriga inte kommer in på ens tomt?

Vi har flera gånger upptäckt konstiga saker har hänt på vår tomt, när vi har varit borta och kommit hem. Vi har upptäckt flera fotspår i snön på framsidan av vår hus på gräsmattan och plattorna som är täckt av snön. Vi kan se på storleken, att det är barn som har gått på vår tomt. Tidigare har vi upptäckt tuggummi vid luftvärmepumpen (2 gånger) och inne i vattenutkastare där nyckeln ska sättas in. och vi misstänker det är grannen som gör detta. Vad ska vi göra när grannens dotter som blir manad av sin mamma att göra sådana påhittade saker och gå in på vårt tomt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Jag uppfattar er fråga som att er grannes dotter vid upprepade tillfällen gått in och befunnit sig på er tomt utan ert tillstånd. Ni har även fått uppfattningen att det är mamman till dottern som manat henne att gå in och vara på er tomt. Nedan kommer jag besvara er fråga.

Ett första lämpligt steg jag skulle rekommendera är att vara i kontakt med främst dotterns mamma men eventuellt även dottern själv. Ett annat sätt kan vara att lämna en lapp eller skylt vid tomtgränsen där ni uppmanar obehöriga att inte gå in på er tomt. Eftersom det utgör ett hemfridsbrott att gå in på och befinna sig i en trädgård, gårdsplan eller annan liknande plats som tillhör en bostad kan ni även vända er till polisen för att anmäla brottet (4 kap. 6 § BrB).

Hoppas ni fått svar på er fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare