Vad kan man göra för att få en skola granskad när Skolinspektionen inte går med på det?

Skolan kränker dagligen elever kraftigt. Personalen ignorerar mig som förälder och det gör även kommunen (de är vänner) Min son mår fruktansvärt dåligt pga denna förföljelse och öppet kränkande behandling som pågått sedan augusti 2018 att han VÄGRAR gå till skolan mer. Jag har anmält till skolispektionen men de menar att jag inte har tillräckliga underlag för att jag inte har exakta datum och klockslag för händelserna. Jag går bokstavligen sönder inuti . Jag mår fruktansvärt dåligt pga allt detta och att bli totalt ignorerad känns oerhört svårt . Jag är ensamstående, sjukpensionerad och helt utan stöd från något håll. Snälla . Hjälp mig !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ska man göra för att få skolan granskad?
Det finns två alternativ när man inte får gehör från Skolinspektionen. Det ena är att vända sig till JO och göra en JO-anmälan. Hur du gör detta går att läsa på deras hemsida. Det finns dock ingen garanti för att JO kommer ta upp din anmälan, av samma anledningar som Skolinspektionen valde att avstå.

Ett annat alternativ är då att uppmärksamma medier på det som sker. För att få mediernas uppmärksamhet kan det dock vara bra att ha fler med sig. Prata med föräldrar till barn som går på din sons skola och försök höra om det finns fler med samma upplevelser. Beroende på vilka årskurser det rör sig om kan det också vara bra att även eleverna själva vittnar om behandlingen. Förhoppningsvis finns det då tidningar eller liknande som kan anse att det finns ett intresse av att skriva om detta.

Vad ska du göra rörande din son?
Vägrar din son gå till skolan bör du ta kontakt med socialtjänsten i din kommun och be om hjälp. De kan eventuellt hjälpa till med stödåtgärder eller vägledning. Skulle det inte fungera bör du fundera på om han borde byta skola istället.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare