FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/10/2023

Vad kan man få för straff för ringa stöld om man tidigare är dömd för andra brott?

Jag har delgetts misstanke om 2 fall av ringa stöld, ena på ca 40kr och andra runt 400kr. Ska finnas på kamera, då jag har använt mig utav scanner i butik (men har ej med uppsåt gjort detta). Har ej fått se videon ännu eller haft riktigt förhör ännu. Dem har skickat förfrågan till tingsrätten om försvarare. Är tidigare dömd 2ggr, ena är en skadegörelse från ca 2011-2012 (böter) och grovt narkotikabrott 2016 varav påföljden blev 2år och 5 månaders fängelse. Vad kan jag förvänta mig för påföljd på dessa två anklagelser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB). Du beskriver att du har delgetts misstanke om två fall av ringa stöld, vilket i vardagligt tal ofta benämns som snatteri och regleras i 8 kap. 2 § BrB. För ringa stöld kan böter eller fängelse i högst sex månader dömas ut, vilket alltså utgör straffskalan domstolen har som utgångspunkt när de bestämmer påföljd.

Straffvärdet

Vid bedömningen av straffvärdet för ett enskilt brott ska domstolen ta hänsyn till olika faktorer, däribland hur stor skada brottet har orsakat, vad det funnits för avsikter med brottet osv, 29 kap. 1 § andra stycket BrB. I denna bedömning ska domstolen också beakta om någon av försvårande eller förmildrande omständigheterna i 29 kap. 2 § BrB respektive 29 kap. 3 § BrB är uppfyllda. Därefter tar domstolen också hänsyn till billighetsskälen i 29 kap. 5 § BrB, vilka alltså kan göra så att ditt straff mildras.

I ditt fall vara bra att veta att ringa stöld sällan leder till ett fängelsestraff, särskilt med tanke på att vi i Sverige har en s.k. presumtion mot fängelse i 30 kap. 4 § BrB. Detta innebär med andra ord att fängelse ska ses som en "sista utväg" och att det därför krävs ganska mycket för att döma ut ett fängelsestraff, där domstolen ska fästa särskild vikt vid straffvärdets längd, brottets art och om brottet utgör ett återfall. Trots att du nämner att du tidigare har begått brott samt fått utdömt fängelsestraff, så brukar man i en återfallsbedömning ta hänsyn till om det nya brottet (i ditt fall den ringa stölden) är grövre än det tidigare. I ditt fall är snatteri inte grövre än skadegörelse och/eller grovt narkotikabrott och jag har därför svårt att se att domstolen skulle bedöma detta som ett återfall, särskild med tanke på att snatteri heller inte liknar dina tidigare brott.

Sammanfattning

Domstolen gör en bedömning i varje enskilt fall och det gör det därför svårt för mig att ge dig ett konkret svar på din fråga om vad du kan få för påföljd. Som jag nämnde tidigare har jag däremot svårt att tro att domstolen skulle döma ut något annat än böter för ringa stöld i ditt fall.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare