FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/11/2022

Vad kan man få för straff för drograttfylleri och vårdslöshet i trafik?

Hej! Jag vill gärna få ett hum om vad för straff man kan för för att vara misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, drograttfylla och skada av andra personer. En person jag känner hade tagit stillnocht och hamnade bakom ratten utan att hen visste… hem hamnade på lågor sätt i fel färdriktning och krockade med en annan bil som brann upp och hens egna bil är skrot. Alla klarade sig med skador på kroppen så som blåmärken. Personen i fråga har inget tidigare med polisen sedan ung ålder. Och personen är väldigt ledsen av vad som hänt. Hen har minnesluckor av den natten och mår hemskt dåligt att detta kunde ske. Vad tror ni kan hända i detta fall? Tacksam Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott och straff hittas i Brottsbalken, BrB. Gällande trafikbrott finns bestämmelser i lagen om straff för vissa trafikbrott, TBL.

De brott du beskriver att personen är misstänkt för är vårdslöshet i trafik, drograttfylleri och skada av andra personer (vållande till kroppsskada kanske?).

Vårdslöshet i trafik

Vårdslöshet i trafik regleras i 1 § TBL, där det framgår att en vägtrafikank som brister i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, kan dömas för vårdslöshet i trafik till dagsböter. Detta innebär alltså att man ska ha varit vårdslös i förhållande till vad som kan förväntas av en för att man ska undvika trafikolycka. I andra stycket finns det en bestämmelse som reglerar den som har varit grovt oaktsam eller visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom. I sådant fall kan man dömas till fängelse i högst två år.

Faktumet att personen körde i fel körfält kan vara grund för vårdslöshet i trafik, och tillsammans med faktumet att hen var påverkat av narkotika betraktas det nog som grov vårdslöshet i trafik.

Drograttfylleri

Drograttfylleri regleras i 4 § andra stycket TBL. Av paragrafen framgår det att den som för ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns narkotiskt ämne i kvar i blodet. Stillnoct är narkotikaklassat och omfattas därmed med bestämmelsen, förutsatt att intaget inte har skett i enlighet med läkares ordination. För drograttfylleri kan straffet bli böter till fängelse i högst sex månader. I 4 a § TBL finns en bestämmelse om grovt drograttfylleri, där man beaktar om föraren har varit avsevärt påverkat av narkotikan och framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Då kan straffet uppgå till två år i fängelse.

Vållande till kroppskada

Du beskriver att personen är misstänkt för att skada andra personer, och min gissning är att det då gäller vållande till kroppskada enligt 3 kap. 8 § BrB. Utifrån vad jag kan utläsa verkar det inte ha blivit några större kroppsskador. Detta tyder på att det kommer bedömas enligt normalgraden där straffet är böter eller fängelse i högst sex månader.

Straffvärdet

Vi har alltså tre potentiella brott, och därför konstrueras en straffskala för den samlade brottsligheten. Jag utgår ifrån att drograttfylleriet var av normalgraden eftersom du inte skrivit något annat. Eftersom fängelse fängelse är den enda påföljd som kan följa på grov vårdslöshet i trafik kan det lägsta straffet för samtliga brott bli fängelse i 14 dagar (26 kap. 1 § BrB) upp till 3 år, i enlighet med 26 kap. 2 § BrB.

När man sedan bestämmer det faktiska straffvärdet tar man hänsyn till graden av fara, risk eller kränkning som brotten innebar, samt gärningsmannens motiv och avsikt, 29 kap. 1 § BrB. Sedan tar man hänsyn till försvårande och förmildrande omständigheter enligt 29 kap. 2-3 §§ BrB. Utifrån vad jag kan tolka från det du berättar verkar det inte som att det finns varken försvårande eller förmildrande omständigheter för något av brotten.

Sedan går man vidare till de s.k. billighetsskälen i 29 kap. 5 § BrB, där olika faktorer kan tala i lindrande riktning. Sådana omständigheter kan vara att den tilltalade frivilligt angett sig eller att ett straff utmätt efter brottets straffvärde skulle framstå som oproportionerligt strängt med hänsyn till andra rättsliga sanktioner till följd av brottet. I personens fall kommer han förmodligen förlora körkortet, vilket då alltså kan tala i lindrande riktning.

Jag kan omöjligen uttala mig exakt vad domstolen kommer landa i för straffvärde, men min gissning är att det kommer ligga någonstans mittemellan högsta och lägsta, runt 1-2 år.

Påföljdsval

Bara för att det i lagen står fängelse är det inte det enda alternativet. Under vissa omständigheter kan man istället få villkorlig dom eller skyddstillsyn, vilket är lindrigare påföljder, 30 kap. 1 § BrB. Faktum är att huvudregeln är at domstolen i så hög utsträckning som möjligt ska välja annan påföljd än fängelse, 30 kap. 4 § BrB. Faktorer som kan tala för fängelse är dock återfall i brottslighet, högt straffvärde och brottets art.

Jag skulle säga att om straffvärdet hamnar på 1 år eller mindre, är det ändå ganska troligt att påföljden blir villkorlig dom. Denna påföljd ska väljas om det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer göra sig skyldig till fortsatt brottslighet, 30 kap. 7 § BrB. Detta kan förenas med samhällstjänst och böter, 30 kap. 8 § BrB. Eftersom du beskriver att personen inte tidigare begått brott och verkar mycket ångerfull och kanske dessutom inte medveten om att han hade narkotika i blodet, är det mycket möjligt att domstolen väljer villkorlig dom.

Andra påföljder är skyddstillsyn som oftast väljs exempelvis om personen är missbrukare och undgår behandling, har återfallit i lindrig brottslighet eller dylika situationer, 30 kap. 9 § BrB.

Som sagt kan jag inte uttala mig om vad det kommer bli för påföljd i detta fall. Min rena gissning är att det antingen blir ett kortare fängelsestraff eller villkorlig dom.

Sammanfattning

Brotten som personen är misstänkt för kan leda till fängelse i upp till 3 år. Sett till omständigheterna som du lagt fram är det dock inte troligt att straffet blir så långt. Det är omöjligt att säga vad domstolen kommer besluta i det enskilda fallet, men jag gissar personligen på utifrån det jag vet att det kommer landa på ett kortare fängelsestraff (kanske upp till ett år eller lite mer) eller villkorlig dom.

Hoppas du fick lite vägledning!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare