FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/11/2018

Vad kan jag göra vid fel i vara enligt köplagen?

Hej jag köpte ett Grafikkort mellan privatpersoner och säljaren undviker mig/röstbrevlåda och jag undrar vilka alternativ jag har under köplagen, jag text/sms med ''verbalt'' kontrakt samt bilder och info som intygar produkt/skick och säljarens identitet och samtycke.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Du nämner alternativ i köplagen(KöpL) och jag tänker göra en liten genomgång vad som gäller vid fel i vara. Jag antar nämligen att det är där som problemet ligger. Då köpet gäller mellan privatpersoner så är det mycket riktigt att köplagen blir tillämplig. I 30 § KöpL sägs det att om varan är felaktig och det inte beror på något som du har gjort har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt i vissa fall kräva skadestånd enligt 31–40 §§ KöpL. Du kan även hålla inne din betalning om denna inte redan skett, se 42 § KöpL.

För att kunna hävda fel måste du ha reklamerat det inom skälig tid, vet inte hur lång tid som gått, antar därmed att det är inom skälig tid, 32 § KöpL.

Första steget är att du reklamerar vilket du verkar ha försökt enligt uppgift. Sedan måste det utredas om felet kan avhjälpas eller omleverans men det är nog inte aktuellt i ditt fall. Då lämnas det kvar att du kan häva eller kräva prisavdrag enligt 37 § KöpL. Men har du inte betalat för varan så råder jag dig att hålla inne med det tills du får svar från säljaren!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare