FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/01/2019

Vad kan jag göra vid ett ogiltigt avtal för att få tillbaka mina pengar?

Hej

Jag är en kille som 17 år gammal och har ingen familj men jag har en vårdnadshavare och frågan är jag köpte en dator härom dagen och datoren går inte uppdatera på grund av är lite gammalt. Men ja har skrivit till dem som köpte i samma dag men hon vill inte lämna tillbaka mina pengar o vill inte ha dorosten få tillbaka. Ja vet inte vad ska göra nu undrar att kan man polic anmäla henne på grund av dem solde till en omindig person????!!!

Snälla svara mig snart som möjligt

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du är 17 år och som du mycket riktigt påpekar så innebär det att du är omyndig. Det finns särskilda regler när omyndiga köper saker, vilka man hittar i Föräldrabalken (FB). Jag kommer ge dig en överblick av dessa regler så att du förhoppningsvis lyckas lösa problemet!

Jag utgår från att du inte har ett avlönat arbete och att du köpte datorn från en privatperson. Skulle detta inte stämma så kan det bli ett annat resultat!

Som 17-åring får inte du köpa en dator själv, eftersom du inte får använda dina pengar hur som helst (FB 9 kap. 1 §).

Din vårdnadshavare är din förmyndare. Alltså, den person som får lov att hantera dina pengar (FB 10 kap. 3 §).

Köpet är inte giltigt:

För att köpet ska vara giltigt så måste vissa krav vara uppfyllda (FB 9 kap. 6 §):

1. Förmyndaren lämnar sitt samtycke till köpet av datorn. Jag ser inte i din fråga att detta har skett!

2. Eller så köper din förmyndare datorn åt dig. Det var ju du som köpte datorn!

I och med detta så skulle egentligen den som sålde datorn väntat tills din vårdnadshavare kunde tillåta köpet.

Eftersom det inte är ett giltigt köp så ska du få pengarna tillbaka om du kan lämna tillbaka datorn (FB 9 kap. 7 §)!

För att göra en polisanmälan måste ett brott ha begåtts:

Detta är inte ett brott och alltså inget som du kan polisanmäla. Det du skulle kunna göra är att stämma personen i fråga. Här ser du hur du ska gå till väga.

Mina råd och rekommendationer:

Personen som sålde datorn har gjort fel!

Om jag var i din situation så hade jag:

1. Pratat med min vårdnadshavare. Kanske kan han/ hon prata med säljaren och trycka lite extra på att detta inte är OK?

2. Prata med säljaren igen – försök att framföra din kritik men att vara trevlig, kanske utgå från att det har blivit ett missförstånd och att du vill lösa situationen smidigt.

3. Om trevligheter inte fungerar så kan man alltid ta upp ordet "stämning" och hoppas på att personen blir tillräckligt nervös för att ge med sig – men säg inte detta för tidigt! Det är bättre om personen först inser att du är en person som inte ger med sig!

4. Jag hade övervägt väldigt noga att faktiskt stämma den här personen. Det är många kostnader kopplade till en stämning och det är bara om du vinner som dina kostnader kan bli ersatta. Man har inte heller rätt till ett juridiskt ombud i den här typen av fall.

Slutsats: det är en mycket svår situation när det handlar om en privatperson. Egentligen så kan du inte göra mer än att "tjata" tills personen ger med sig.

Jag hade inte stämt om jag var som du, inte för att jag inte tror att du har rätt i sak, men för att det aldrig går att säga exakt hur domstolen kommer avgöra. Om de inte skulle hålla med mig så blir det väldigt dyrt…

Jag hoppas verkligen att detta löser sig! Om du märker att det finns saker i din fråga som inte togs upp så får du gärna skicka in en ny fråga med fler detaljer så ska vi göra vårt bästa för att svara på den!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare