Vad kan jag göra om min vän inte betalar sin skuld?

Jag har sedan lite över 1 år haft en avbetalning på en monitor (som har gått över avbetalningsdatumet) som min före detta vän betalar månadsvis då han inte själv kunde stå på något pga betalninganmärkningar. han betalar aldrig i tid och säger att han aldrig har pengar när jag redan vet att han har pengar men väljer slösa på annat onödigt. Monitoren står som sagt i mitt namn och det är ett muntligt kontrakt mellan mig och han. Jag har velat blanda in polisen i detta då jag vet att han kan bli våldsam och känner mig inte trygg med att åka till honom och hämta monitoren och be han att ge mig den tills han har betalat klart. Vad har jag för rättigheter och hur kan jag aggera? (Han har betalat ungefär 70% hitills om det hjälper)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första är min bedömning av ert upplägg att din vän är ägaren till monitoren (rent juridiskt är ert upplägg att betrakta som att du har sålt monitoren till din vän mot avbetalning). Du har således inte rätt att åka hem till honom för att hämta den. Eftersom din vän har monitoren i sin besittning har du inte heller rätt att häva köpet, såvida ni inte kom överens om det i förväg eller om ni nu i efterhand kommer överens om en sådan lösning (54 § 4 st. köplagen).

Du har dock givetvis rätt att få betalt. Den del av din väns skuld som har förfallit till betalning kan du ta Kronofogdens hjälp för att driva in genom att ansöka om betalningsföreläggande. Mitt råd till dig är i så fall att först och främst kontakta din vän och meddela att du kommer att vända dig till Kronofogden om han inte håller sig till avbetalningsplanen.

Slutligen vill jag nämna att din vän troligtvis inte har gjort sig skyldig till något brott; det är således ingen idé att göra en polisanmälan. Det brott som ligger närmast till hands är bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken), vilket förutsätter att din vän har vilselett dig t.ex. angående sin betalningsförmåga och att du på grund av vilseledandet har gått med på avbetalningsplanen. Av din fråga framgår inte att ett sådant vilseledande har skett. Det är nämligen inte brottsligt att inte betala i tid.

Så mitt råd är sammanfattningsvis att påminna din vän om att betala (gärna skriftligen). Betalar han ändå inte rekommenderar jag att du tar hjälp av Kronofogden för att driva in skulden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare