Vad kan jag göra om min granne går in på min tomt och fotar?

Hej, vi håller på att bygga ett nytt hus och vår granne har varit inne på vår tomt och tagit kort etc. Detta har vi inte givit tillåtelse till. Vad säger lagen om detta? Vad kan vi göra eftersom han inte lyssnar på oss.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det här känns som en jobbig situation. När er granne gått in på er tomt och fotograferat utan lov kan han ha gjort sig skyldig till hemfridsbrott. Enligt 4 kap 6 § BrB kan man dömas för hemfridsbrott om man utan lov intränger där annan har sin bostad. Det område som skyddas av denna bestämmelse brukar kallas hemfridszon. Till hemfridszonen räknas även till exempel villaträdgårdar och fritidsbostäder.

Eftersom jag inte vet hur just er tomt och ert hus ser ut är det svårt för mig att avgöra om din granne gjort sig skyldig till hemfridsbrott eller inte. Om ni redan bor i huset och grannen varit inne på er gård och fotograferat kan det vara fråga om ett hemfridsbrott. Om ni däremot är i ett tidigt skede av husbygget och inte bor på platsen kan det vara svårare att argumentera för att intrånget utgjort ett hemfridsbrott.

Som du märker är regleringen kring hemfridsbrott inte helt självklar i alla lägen. Jag råder dig därför till att informera din granne om att han kan göra sig skyldig till hemfridsbrott när han olovligen går in på er tomt. Om problemet fortsätter kan du förstås även välja att anmäla din granne, även om jag inte rekommenderar det i detta läge.

Jag hoppas detta svar varit till hjälp, och att er situation löser sig snabbt.

Vänligen,

David GardellRådgivare