Vad kan jag göra om medlåntagare inte sköter återbetalningen?

Hej! Jag och min före detta sambo skaffade ett kreditkort tillsammans. När vi separerade fick vi juridisk hjälp med att upprätta ett avtal som säger att vi båda ska betala tillbaka och säga upp kreditkortet. Jag har nu försökt i två år att få min ex-sambo att betala in utan lycka och mina inbetalningar äts istället upp av ränta och kortavgifter. Finns det något jag kan göra, annat än att betala in allt själv, för att lösa detta? Banken kan inte dela upp kontot/krediten säger de och hjälpen jag fick juridiskt tidigare finns inte längre att tillgå.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När två eller fler personer tar ett gemensamt lån, i detta fall ett kreditkort, svarar de i huvudregel solidariskt för skulden (2 § 1 st skuldebrevslagen). Att låntagare svarar solidariskt för skulden innebär att långivaren kan kräva återbetalning av lånet av vilken låntagare de vill. Om den ena låntagaren betalar av hela lånet eller större andel än vad den borde har denne regressrätt mot den andra låntagaren eller låntagarna (2 § 2 st skuldebrevslagen). Regressrätt innebär att den som betalat av lånet kan driva in skulden civilrättsligt av de övriga låntagarna. Detta genom att kräva låntagaren på skulden, ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämma personen i domstol.

Du kan aktualisera din regressrätt både nu och senare. Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du boka en tid med Lawlines jurister här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare