FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/07/2018

Vad kan jag göra om jag vet att en person kör olovligen?

Personen kör utan giltig körkort dagligen. Han vill också köra sin två år gammal dotter i bilen, men har hittills stoppats av mamman. Han har kört bil innan i ett annat land, men måste köra svensk körkort. Vad kan man göra? Vad blir det för påföljder för honom när/om polisen stoppar honom. Blir straffet hårdare om man kör utan körkort med barn i bilen?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det kan anses vara olovlig körning att köra utan ett giltigt svenskt körkort och om eventuellt straff blir svårare om personen kör med barn i bilen. Jag utgår från att det är en personbil det rör sig om och att det därmed handlar om ett B-körkort. Jag utgår från att du vet att personen inte har ett tillfälligt körkort och att en inte kan köra på körkortet från landet i fråga i Sverige.

Att köra utan giltigt svenskt körkort i Sverige

Enligt 2 kapitlet 1§ Körkortslagen är personbilar körkortspliktiga och en får bara köra den när personen har ett giltigt körkort vilket det enligt frågan framgår att den inte har. Personen har alltså inte rätt att köra personbilen och eftersom denne inte har ett giltigt körkort och om detta sker vanemässigt eller med ett barn i bilen kan det komma att bedömas som grovt enligt 3§ trafikbrottslagen.

Det kommer till viss del vara avgörande om personen i fråga haft uppsåt att köra utan giltigt körkort, 3§ trafikbrottslagen. Med uppsåt menas att personen har varit medveten om att personen inte får köra och gjort det ändå. Jag har tyvärr för lite omständigheter för att bedöma om personen haft uppsåt eller inte och kan ej bedöma om det är ett grovt brott eftersom frågan om uppsåt blir avgörande.

Vad du kan göra

Du kan tipsa polisen om detta brott. Genom att tala om för dem: vem det gäller, registreringsnummer på bilen, om du vet var den ska köra, tid och om du sett det själv eller hört det från annan. Du kan ringa in detta när du vet att det ska ske på 114 14 eller mejla tips till dem via en av länkarna HÄR och välj den länk som hör till din region.

Jag hoppas att detta svar gav dig vägledning i din fråga. Skulle du behöva mer vägledning i frågan är du varmt välkommen att ställa en ny fråga här.

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare