Vad kan jag göra om jag misstänker att jag blivit utsatt för ärekränkningsbrott?

Hej Lawline!

Jag undrar om min granne och tillika ledamot i vår bostadsrättsförening har gjort sig skyldig till äreränkning eller liknande mot mig genom ogrundade beskyllningar och om jag kan/ska agera i detta:

Ledamoten, här kallad T, sökte upp mig i hemmet och sa att hen några månader tidigare hade "råkat" höra hur jag och min särbo talat illa om hen; hen påstod att hen hört hur jag på olika sätt skulle ha uttryckt mig nedsättande om hens yrkesroll, kompetens, utseende mm. Enligt T skulle jag även ha sagt till särbon att jag visste att T hatar människor med annan trosuppfattning (en ledamot i föreningen har en annan trosuppfattning). Jag fick också höra att jag "inte skulle tro att jag är något" och annat riktat mot mig som person. T sa också att det var på grund av mig som hen nu kände sig tvingad att flytta. T har pratat med ytterligare en ledamot om mig och sagt ungefär samma saker till denne, men till den ledamoten benämnt mig som "kärringen".

Varken jag eller min särbo, som är från en annan del av landet, kan inte erinra oss att vi någonsin pratat om T. Den ledamot som T pratat med om mig, tyckte att situationen var synnerligen obehaglig och kände sig nästan hotad av T:s kroppsspråk. Min upplevelse var densamma, även om inga hot uttalades.

Hoppas på att få goda råd av er!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärekränkningsbrotten återfinns i brottsbalkens femte kapitel, och de brott som är av intresse här är förtal (1 §) och förolämpning (3 §).

Förtal (5 kap. 1 § brottsbalken)

När någon pekar ut en annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt kan detta utgöra förtal. Detsamma gäller om någon försöker utsätta personen för andras missaktning genom att på något sätt lämna uppgift om denne. Det krävs inte att det faktiskt ska ha fått den effekten i praktiken, men vad som däremot krävs är att uppgifterna om dig ska ha spridits till någon annan än dig själv. Eventuellt förtal skulle med andra ord ta sikte på vad T sa om dig till den andra ledamoten, och inte på vad T sa direkt till dig.

Huruvida en domstol skulle döma till din fördel och anse att brott i form av förtal begåtts är svårt att avgöra. T:s påståenden om dina åsikter och värderingar rörande människor med T:s yrkesroll m.m. skulle möjligen kunna utgöra sådana uppgifter som avses i förtalsbestämmelsen, förutsatt att T sa detta även till den andra ledamoten. Vidare skulle en domstol med stor sannolikhet ta med i sin bedömning hur stor spridning uppgiften om dig fått i sin bedömning, så det kan vara av intresse om uppgifterna spridits vidare, utöver till den andra ledamoten.

Förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken)

När någon riktar en beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot en annan person kan detta utgöra förolämpning i lagens mening. Om händelsen dock redan uppnår kraven för att utgöra förtal ska det dömas till just förtal istället, och inte förolämpning. Detta skulle med andra ord ta sikte på det T sa och gjorde direkt mot dig. Det krävs för övrigt att syftet var att kränka din självkänsla eller värdighet. Denna del är nog med stor säkerhet vara uppfylld i ditt fall, baserat på hur du beskriver händelsen. Återigen är det dock svårt att avgöra om en domstol skulle döma till din fördel och anse att brott begåtts.

Vad du kan göra

Både förtal och förolämpning är så kallade målsägandebrott (5 kap 5 § brottsbalken), vilket innebär att det faller under enskilt åtal till skillnad från allmänt åtal där åklagaren väcker åtal och driver målet. Du skulle med andra ord själv behöva väcka åtal och driva målet. Om du vill läsa på om enskilt åtal återfinns de flesta av reglerna kring det i 47 kap. rättegångsbalken, och mer överskådlig information finns på åklagarmyndighetens hemsida.

Känner du att det du utsattes för utgör förtal eller förolämpning till den grad att du vill väcka åtal vid tingsrätt rekommenderar jag dock att du kontaktar en jurist som kan se över ditt fall i mer detalj och hjälpa dig avgöra dina chanser till framgång i domstol. Om du vill kan du exempelvis kontakta juristbyrån här hos Lawline.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare