FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/01/2022

Vad kan jag göra om inte fått vara som köpts av privatperson?

Jag köpte ett par jeans från en app. Köpte alltså av en privatperson och jag betalade för varan men har inte fått den. Hur går man tillväga då? Har jag rätt att få mina pengar tillbaks? Paketet är dessvärre inte spårbart och jag kan därför inte se om paketet verkligen blivit inlämnat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du och säljaren befinner er på olika orter inom Sverige.

Eftersom köpet har skett mellan privatpersoner blir Köplagen (förkortat KöpL) tillämplig (se 1 § första stycket KöpL). Lagen tillämpas dock inte om du och säljaren har kommit överens om någonting annat (se 3 § KöpL). Eftersom jag inte vet vad du och säljaren har kommit överens om så kommer jag beskriva några utgångspunkter enligt lagen.

Om säljaren skickat paketet måste du betala, trots att du inte fått jeansen

Om det är så att säljaren har skickat paketet och att det sedan försvunnit är du troligen skyldig att trots allt betala (se 12 §, 13 § första stycket samt 7 § andra stycket KöpL). Anledningen till detta är att risken för att varan kommer bort går från säljaren till dig när säljaren lämnar över paketet till transportören (ex. genom att lämna in paketet till ett postombud).

Om säljaren inte har skickat paketet kan det ev. röra sig om bedrägeri

Om säljaren inte har skickat paketet har du däremot ingen skyldighet att betala för varan (jfr. 12 § KöpL).

Om det är så att säljaren inte har skickat jeansen skulle det eventuellt kunna vara så att du har blivit utsatt för bedrägeri (se 9 kap. 1 § första stycket Brottsbalken). Bedrägeri kan ungefär beskrivas som att du har blivit lurad att göra någonting som innebär en ekonomisk förlust för dig och en ekonomisk vinning för gärningspersonen. Eftersom du betalat för jeansen men inte fått dem skulle detta alltså kunna vara aktuellt i ditt fall.

Vad kan du göra nu?

I första hand skulle jag råda dig att kontakta säljaren igen för att försöka få jeansen alternativt pengarna tillbaka. Om detta inte fungerar och du misstänker att du kan ha blivit utsatt för bedrägeri så kan du välja att göra en polisanmälan.

Inför framtiden kan det vara en god idé att be om spårbar frakt då du köper någonting av en privatperson via nätet. Detta är ett säkrare alternativ eftersom du då kan veta om paketet faktiskt har skickats eller inte samt vart det befinner sig.

Vill du läsa mer om vad som gäller när du köpt en vara av en privatperson har Konsumentverket bra information här https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatperson/. Vill du läsa mer om brottet bedrägeri finns information bl.a. på Polisens hemsida https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/bedrageri/. På Polisens hemsida finns också information om hur du kan göra en polisanmälan https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/.

Jag hoppas att situationen löser sig!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare