Vad kan jag göra om en person inte betalar tillbaka en skuld?

Hej, jag undrar vad som gäller om jag lånat ut pengar till en person med skuldebrev som säkerhet om den personen sedan inte följer avtalet och inte betalar tillbaka enligt skuldebrevet. I detta fall har personen betalat av delar av skulden, men skuldebrevet har skrivits om flera ggr (pga att han misslyckat och bett om mer tid) Kan tillägga att personen ett tag efter att skuldebrevet skrevs gick i personlig konkurs, och innan dess sålde sina tillgångar och investerade dem i andra affärer för egen vinning. Vilka möjligheter har jag att få tillbaka mina pengar och hur ska jag gå till väga? Kan personen vägra att betala av skulden och hänvisa till personlig konkurs? Jag har ringt till kronofogden och fått det bekräftat. Vad händer om personen förnekar skulden och påstår att skuldebrevet är ogiltigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur du kan gå tillväga för att få tillbaka de pengar du lånat ut till någon. I mitt svar har jag utgått från att det finns ett giltigt skuldebrev. Jag har också utgått från att det är ett enkelt skuldebrev, dvs. skrivet mellan två personer.

Låntagaren betalar inte för att denne hävdar att det är ogiltigt

Om låntagaren hävdar att skuldebrevet är ogiltigt, och att det därför inte finns någon bevisning som styrker att det finns ett avtal om lånet mellan er, måste detta avgöras av domstol. Om domstolen kommer fram till att det finns en skuld bör låntagaren betala. Om denne ändå inte göra detta kan Kronofogdemyndigheten hjälpa dig driva in skulden genom verkställighet.

Låntagaren betalar inte för att denne inte vill

Om låntagaren medger att skuldebrevet är riktigt men ändå låter bli att betala, kan du vända sig till Kronofogdemyndigheten för att låta dem försöka kräva in skulden. Detta görs genom att du ansöker om ett betalningsföreläggande. Om låntagaren ändå vägrar att betala, får du avgöra om Kronofogdemyndigheten ska överlämna frågan till domstol för att slutligen få fastställt att låntagaren är skyldig att återbetala pengarna som du lånat ut.

Om låntagaren inte kan betala

Om låntagaren ändå inte betalar trots att domstolen fastställt betalningsansvaret, t.ex. om denne saknar tillräckligt med pengar, kan Kronofogden göra en utredning av dennes ekonomiska förhållanden. De söker då efter utmätningsbara tillgångar, t.ex. lön eller tillgångar som kan säljas, för att du i slutändan ändå ska kunna få tillbaka pengarna du lånat ut. Om det inte finns några utmätningsbara tillgångar finns skulden kvar tills dess att du drar återkallar ditt ärende.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare