Vad kan jag göra när mit ex sprider rykten om mig online?

Hejsan Jag är dansk men är bosat i falun (förlåt mit svenska)

Jag har en skilsmässa och vårdnadstvist på gång mot mitt ex fru.. Det ät jättesvårt då hon har slagit mig och barnen och hon anklagar mig offentligt förr psykisk mishandel även då det er hon som gör psykisk mishandel och inte jag.. Jag har varit i kontakt med våld i nära relationer och social tjästen pga. hennes mående och beteende.

kan jag stämma mitt ex fru förr förtal? Hon har blockerat mig på fb därefter har hon skrivit att jag är narcistisk och at jag ljugar och att jag har personlighets förstyrelse + att jag psykisk mishandler henne... Flera av mina kompisar har slutat prata med mig och har inte als hört min historia... Jag känner mig kränk i att hon lurade mig hit från danmark då hon sa jag kunne plucka klart som bilmekaniker här i falun också.. vilket jag inte kan... Där finns ingen utbildning här... Vad kan jag göra åt detta?

Jag har fått bilder från fb från mina kompisar..

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal - brottsrekvisit
Förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken är en form av ärekränkning som omfattar situationer då gärningspersonen utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Här måste man ta reda på vilka avsikter dina exfru hade med ryktesspridningen. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till någon form av skada, men skada behöver inte nödvändigtvis ha uppstått. För att kunna döma någon till ansvar för förtal är det alltså tillräckligt att det funnits en risk för att den berörde skulle komma att utsättas för andras missaktning. Förtal förutsätter även att uppgiften lämnas till någon utomstående och att uppgiften ska vara av nedsättande beskaffenhet. För att förtalet ska anses brottsligt krävs även att uppgifterna inte är försvarliga, vilket följer av 5 kap 1 § andra stycket. Denna bedömning görs helt och hållet objektivt, men så länge det inte finns några belägg för att du utsatt henne för psykisk misshandel eller liknande så torde det inte vara försvarligt.

Sammanfattningsvis kan man säga att brottsrekvisiten för förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken är:

1. En uppgift har lämnats,

2. Uppgiften ska avse en viss levande människa,

3. Uppgiften ska vara ägnad att utsätta denne för andras missaktning (att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt utgör exempel på sådana uppgifter). Inte heller ställs det något krav på att uppgiften ska vara osann

4. Uppgiften har lämnats till annan än den som uppgiften avser, samt

5. Straffansvar undantas inte enligt 5 kap 1 § andra stycket.

Vad du kan göra
Vid förtal föreligger sk enskilt åtal vilket betyder att målsäganden själv måste väcka åtalet, alltså görs det inte av åklagaren som i normala fall. Jag råder dig till att polisanmäla händelsen om du inte redan har gjort det, men ha i åtanke att du kan behöva föra din egen talan på egen hand om du inleder en process. Om du vill få bort hennes inlägg från Facebook kan du försöka ta kontakt med deras kundsupport, ett annat alternativ är att anmäla hennes profil och/eller inlägg.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen. Tills vidare önskar jag dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare