FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/01/2019

Vad kan jag göra när jag tror att en familj far illa?

Hej,

Min väns före detta sambo är dömd pedofil och har suttit i fängelse för detta i x antal år och är nu fri igen sedan en tid tillbaka. Sexualbrotten begicks mot deras gemensamma barn. Denna man har nu nyligen fått en son med en ny kvinna och min vän är rädd att hon inte vet om hans historia då han är makalöst manipulativ. Hon anser även att han är farlig, och vad han skulle kunna göra mot henne och hennes familj om han fick reda på att hon tagit kontakt med kvinnan.

Hon är orolig för vad kan hända detta barn, i synnerhet om kvinnan inte ens vet. Var ska hon vända sig? Vad kan hon göra? Vem frågar man ens om sånt här?

Mvh,

Orolig vän

Lawline svarar

Hejsan!

Eftersom han har avtjänat sitt straff och går det inte rent rättsligt att angripa detta problem på något sätt. Är han frivillig frigiven brukar det finnas en övervakare under en viss tid för att se till att han inte faller tillbaka in i brottslighet (mer info här). Vad hon kan göra är att ta kontakt med socialtjänsten i den kommun och göra en orosanmälan (länk här). Socialtjänsten kommer då att utreda situationen och ha detta under deras bevakning.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare