FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/01/2019

Vad kan jag göra när jag inte får ett kvitto?

Hej! Handlaren i närbutiken vägrar ge mig kvitto trots upprepade krav från mig på en vara jag köpt för 600 kr. Jag betalade kontant och pengarna åkte raskt ner i kassan. Jag bad om kvitto redan då förstås och ett par gånger till dagarna efter. Men icke!

Vad ska jag ta mig till?

Mvh IJ

JAG KAN TILLÄGGA ATT VARAN ANVÄNDES AV MIG I BUTIKEN SÅ JAG KUNDE INTE ÅNGRA KÖPET

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att det har blivit problem! Jag ska prata lite om Skatteförfarandelagen (SFL), men fokuserar på att tipsa dig om vad du kan göra nu.

Handlaren är skyldig att ge dig kvitto om du ber om det!

Jag antar att det handlar om en "vanlig" närbutik och då måste de använda sig av ett kassaregister (SFL 39 kap. 4 §).

Handlaren måste ge dig ett kvitto, eftersom de ska ha ett kassaregister och du vill ha ett kvitto (SFL 39 kap. 7 §).

OBS! Närbutiken undantas de från kravet att ge ut kvitton, om de inte säljer varor för en tillräckligt stor summa per år.

Vad du kan göra:

1. Du har redan pratat med handlaren, men du skulle kunna återvända och förklara att de har en skyldighet att lämna ut kvitto till dig och att du kommer gå vidare med ärendet om de fortfarande vägrar.

2. Kontakta konsumentverket! Du kan höra med dem om du ska göra en anmälan och i sådana fall hur det går till. Här kan du se kontaktuppgifterna.

3. Du skulle kunna kontakta Skatteverket, de borde vara intresserade av en handlare som tar emot kontanter utan att lämna ut kvitto (säg till handlaren att du kommer kontakta Skatteverket). Här kan du se kontaktuppgifterna.

Jag hoppas att detta löser sig för dig på ett enkelt sätt! Jag tycker att det är bra att inte bara släppa något sådant här. verkligen toppen att du försöker ställa dem till svars!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare