FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/06/2021

Vad kan jag göra för att undvika problem vid försäljning av en husvagn i befintligt skick?

Hej

Vi ska sälja vår husvagnen men jag är rädd att göra fel och att det ska bli problem med köpren.

Vår husvagnen är en kabe smaragd från 89.

Vi har inte fukt testat den utan vill sälja den i befintligt skick för 25000kr

När vi köpte vagnen förra året sa säljaren till oss att han hade lagat en fuktskada i högra hörnet bak i vagnen. Vi hade ingen fuktmätare med oss med det kändes torrt och det luktade inte konstigt i vagnen. Därefter har vi bott i vagnen varje helg året runt och har fortfarande inte märkt ngt.

När vi har haft folk och tittat på vagnen har vi informerat om detta samt sagt att den inte är fukt testad utan vi köpte den i befintligt skick av säljaren.

Vad mer kan jag göra utan att behöva fukt testa vagnen?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du säljer din husvagn i egenskap av privatperson till en annan privatperson, därför omfattas du av köplagen. En köpare har enligt köplagen ingen undersökningsplikt. Du har valt att sälja husvagnen i befintligt skick. Det innebär precis som det låter att vissa småfel och slitage kan föreligga med tanke på husvagnens ålder och pris. Skulle det vara så att husvagnen inte stämmer överens med vad du har sagt, eller om ett fel är av väsentlig avvikelse, kan köpare åberopa fel i varan enligt 19 § köplagen, och kräva prisavdrag eller häva köpet enligt 39 § köplagen.

Du skriver i ditt brev att du upplyst de potentiella köparna om att det har varit en fuktskada som är reparerad och att du sedan dess inte har känt någon lukt under den tid som du använt husvagnen. Fuktskadan kan därför anses vara åtgärdad. I det fall en köpare med din information väljer att undersöka husvagnen mer ingående på grund av den tidigare skadan, kan köparen senare inte åberopa en eventuell fuktskada som ett fel, se 20 § köplagen.

Om du misstänker att det finns en fuktskada, är det klokt att utföra en fuktmätning med en protimeter. Det problem som kan uppstå vid en eventuell tvist är vad du känner till om husvagnen och vad köparen borde kunnat inse. Som jag skrev inledningsvis ställs det inga krav på att köparen undersöker husvagnen. Det går inte heller att ställa krav på att köparen ska ha en god kunskap om husvagnar och problematiken med fuktskador.

Tidigare rättsfall med samma problematik

Det finns ett rättsfall om mögelskador i en husbil, som kan användas som stöd och förklaring för hur du ska agera. I rättsfallet framgår det att mögelskador är ett vanligt problem i husbilar/husvagnar, eftersom det lätt kan tränga in fukt genom takluckor eller vid fönsterna. I det fallet rörde det sig om en köpare som trots att de kände en viss mögeldoft inte gjorde en fackmannamässig undersökning, vilket de borde ha gjort. De fick ändå rätt i att åberopa fel i husbilen eftersom säljaren hade bagatelliserat problemet och sagt att det inte fanns något mögel i husbilen. (Husbilen var full av mögel). Domstolen gav då köparen rätt i att hävda att det förelåg ett fel. Det går alltså inte att ställa krav på att köparen ska ha en kunskap om den specifika varan.

Sammanfattning

Om du inte vill göra en fuktmätning innan du säljer husvagnen, kan du precis som du tänkt, sälja den i befintligt skick. Du ska upplysa säljaren om att husvagnen tidigare har haft en fuktskada, som nu är åtgärdad och att du inte märkt några tecken på ytterligare fuktskador. Du kan samtidigt informera köparen om problematiken med fuktskador i husvagnar, med stöd av det rättsfall jag hänvisar till. (Rättsfallet heter NJA 1996 s. 598). Eftersom du skriver att du inte känner någon doft av fuktskador eller upptäckt någonting som tyder på det, ljuger du inte för köparen. Om köparen vill vara säker på sitt köp, är det då upp till den att genomföra en fackmannamässig besiktning med fuktmätning. Köparen kommer då inte vid ett senare tillfälle kunna hävda att det föreligger ett fel i husvagnen. Det är en god idé att upprätta ett skriftligt köpeavtal där det framgår att du sålt husvagnen i befintligt skick, och vad du informerat köparen om. Om du vill ha hjälp med att upprätta ett köpeavtal, hjälper vi på Lawline dig gärna.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare