Vad kan jag göra för att snabba på ett ärende hos Migrationsverket?

Hej, jag är gift och min fru bor i Iran just nu. Jag är svensk medborgare och hon har Afghansk medborgare. Vi har skickat med ansökan all handlingar som behövs. Mitt fråga är att hur kan man för korta väntetiden? Finns det nåt väg och ta för att finska väntetiden?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan man göra för att snabba på ett ärende hos Migrationsverket?

En person kan skriftligen begära att en myndighet, såsom Migrationsverket, ska avgöra ens ärende. En förutsättning för detta är det har gått mer än sex månader sedan ansökan om medborgarskap skickades in (12 § st. 1 förvaltningslagen). På Migrationsverkets hemsida finns en blankett som man kan fylla i, se här.

Migrationsverket ska sedan inom fyra veckor från den dag då begäran kom in antingen avgöra ärendet eller avslå begäran i ett särskilt beslut (12 § st. 1 förvaltningslagen). Om Migrationsverket avslår din frus begäran om att avgöra ärendet har hon möjlighet att överklaga beslutet till domstol (12 § 2 st. förvaltningslagen). Du kan läsa mer om hur det går till att överklaga på Migrationsverkets hemsida, se här.

Sammanfattning

För att snabba på ett ärende kan man begära att Migrationsverket ska avgöra ärendet. En förutsättning för detta är att det har gått mer än sex månader sedan man ansökte om medborgarskap.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare