Vad kan du göra om ett umgängesavtal inte följs av den andra föräldern?

Hej, 2022 fick jag fick ensam vårdnad om min son (snart 10år). Blev även fastställt umgängessdagar 1 gång i veckan. Det skulle varit en tingsrättsprocess men föräldern gav med sig några dagar innan. Vi kom överens om ett avtal och advokaten skickade in till tingsrätten. Vi kom i samråd med advokaterna muntligt överens om att vara flexibla med dagarna när det kommer till att ta med barnet på semester för mig som vh då det nästintill blir omöjligt att kunna resa med mitt barn. Den andra föräldern hävdar nu att detta inte blivit avtalat om och sätter sig emot att byta dag för umgänget så att jag kan ta med barnet och resa. Vad kan jag göra? Vi har under våren/sommaren 2 resor planerade med släkten där min son såklart vill följa med, där det passar barnets ledigheter med skolan samt för oss vuxna med semestrar. Kommer såklart erbjuda den andra föräldern ett byte av dagar för att umgänge ska ske men vet att det kommer bli motstånd.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vad kan du göra om ett umgängesavtal inte följs av den andra föräldern?

Av din frågeställning uppfattar jag att du och ditt barns förälder har kommit överens om hur umgänget ska se ut mellan er gällande ert barn. Jag förutsätter även att detta avtal har blivit godkänt av Tingsrätten när ni skickade in det så att avtalet vann laga kraft.

Vad du kan göra är att ansöka om verkställighet av avtalet hos domstolen. Du ansöker då helt enkelt om att domstolen fastställer att det som står i avtalet ska genomföras och respekteras av både du och den andra föräldern. Du ska i de flesta fall lämna in ansökan till tingsrätten på den ort där barnet bor. Det kostar 900 kr att ansöka om verkställighet.

Hur gör man en ansökan om verkställighet?

Du ska göra en skriftlig anmäla om verkställighet som ska innehålla uppgifter om vad du yrkar (det vill säga vad vill att domstolen ska göra) de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet samt de bevis som åberopas och det som ska styrkas med varje bevis (4 och 6 §§ lagen om domstolsärenden). I din ansökan ska det också information om ditt barns namn, födelseort och vistelseort (1 § förordning om verkställighet av vårdnadsavgöranden). Dessutom ska du också bifoga det avtal som du vill ha verkställt i originalform, även ett lagakraftbevis om du har ett sådant (2 § förordning om verkställighet av vårdnadsavgöranden).

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare