FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/10/2020

Vad kan du göra om du har blivit mordhotad av din arbetskollega under arbetstid?

Hej! Jag jobbar som barnskötare på en förskola. En kollega på arbetsplatsen, som är biträdande förskolechef, har vi flera tillfällen mordhotat både mig och min andra kollega, när hen blivit arg över något över som hon tycker vi har gjort fel. Jag har tagit upp detta med ägaren och jag fick till svar då att jag ska acceptera att hon är sån.

Och när jag och min kollega gör mista fel, i höstas chefernas ögon, blir de arga och gör anmälningar till myndigheter. Så fort de blir trötta på en anställd så får hon eller han sparken.

Är detta ens okej? Att vissa vissa får varning och andra inte?!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsmiljö

Din arbetsgivare är skyldig att ska verka för att det ska vara en god arbetsmiljö på arbetsplatsen (1 kap. 1 § Arbetsmiljölagen). Hot och våld på arbetsplatsen är ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Arbetsgivaren ska tillsammans med sina arbetstagare samverka för att åstadkomma en så god arbetsmiljö som möjligt (3 kap. 1 a §). Din arbetsgivare är skyldig att vidta åtgärdet för att förhindra att du som arbetstagare utsätts för ohälsa (3 kap. 2 § Arbetsmiljölagen). På en arbetsplats med minst fem arbetstagare ska det finnas ett skyddsombud (6 kap. 2 § Arbetsmiljölagen). Detta skyddsombud ska påtala för arbetsgivaren att det föreligger brister i arbetsmiljön (6 kap. 6 a § Arbetsmiljölagen).

Vad kan du själv göra?

Om det finns ett skyddsombud på din arbetsplats så rekommenderar jag dig att du tar kontakt med skyddsombudet och berättar vad du har utsatts för, samt den ignorans som din arbetsgivare visar inför din situation och den biträdande förskolechefens gärning.

Jag kan vidare uppmärksamma dig om att den biträdande förskolechefens mordhot kan utgöra en brottslig gärning i form av olaga hot (4 kap. 5 § Brottsbalken). Detta är något som du och din kollega kan polisanmäla genom att antingen upprätta en elektroniska anmälan på polisens hemsida, eller genom att kontakta polisen via telefonnummer 114 14.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare