Vad kan det bli för påföljd när man lastar en husvagn tyngre än vad sin bil får dra?

Hej!

Jag har en bil som får dra en släpvagn med maximal släpvagnsvikt på 2250kg.

Jag har BE körkort och en husvagn med en totalvikt på 2650kg, men en tjänstevikt på 2000kg.

Då får jag lasta 250kg i husvagnen, men vad händer om jag råkar lasta 300kg, eller 350kg inuti husvagnen?

Då väger ju släpvagnen mer än vad bilen får dra, vad gör jag mig skyldig till då och vad kan påföljden bli?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Böter
Om totalvikten av släpet med last väger mer än vad bilen får dra så handlar det om överlast och detta är inte okej (4 kap. 3 § Trafikförordningen). Om du medvetet kör din bil med en totalvikt som är tyngre än vad du får med din bil så riskerar du att dömas till penningböter (14 kap. 4 § Trafikförordningen). Summan av denna överträdelse kommer troligtvist bli minst 2 000 kr.

Återkallelse av körkort
När domen sedan vunnit laga kraft är det upp till Transportstyrelsen att bedöma om det finns skäl att återkalla körkortet. Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren brutit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, om överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4 punkten, körkortslagen). Av förarbetena till körkortslagen framgår att körkortsfrågan ska avgöras efter en helhetsbedömning av överträdelsens svårighetsgrad från trafiksäkerhetssynpunkt. Trafikfaran i det enskilda fallet får beaktas. Om omständigheterna tyder på att någon faktisk fara inte har förelegat bör överträdelsen inte genast leda till en så hård reaktion som en återkallelse. Flagranta överträdelser och medvetet risktagande måste bedömas allvarligt medan en överträdelse som beror på ett tillfälligt förbiseende bör kunna bedömas ringa (prop. 1979/80:178 s. 79).

Slutsats
Troligtvis kommer en överlast av husvagnen endast leda till penningböter. Men återkallelse av körkort får även det ske i vissa fall, detta görs av Transportstyrelsen och brukar inte göras vid en minimal överlast vid ett enstaka tillfälle som inte inneburit någon större fara.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare