Vad jag kan begära i ersättning

Jag blev påkörd bakifrån och motparten blev dömd för vårdslöshet . Ni vill polise veta vad jag begär i ersättning för kroppsskada. Jag fick wishplashsskada ( medicinsk invalitet) hur mycket kan man begära?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina krav (yrkanden) kommer polisen att skicka vidare till åklagaren. Åklagaren är skyldig att hjälpa dig att begära skadestånd av gärningspersonen.

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i skadeståndslagen (SkL).

Vad du kan få för ersättning

Du har drabbats av en personskada då du fått en whiplashskada och enligt regel har du rätt till ersättning för följande saker:

1.Kostnader för sjukvård och andra liknande kostnader som du haft, 2.Inkomstförlust som du kan ha drabbats av. Har du inte kunnat arbeta på grund av Whiplashskadan så kan detta ersättas, 3.Ersättning på grund av psykiskt och fysiskt lidande (sveda och värk) eller skador som är bestående, exempelvis ärr eller en kronisk nackskada.

Just den formen av ersättning som skrivits i tredje punkten är svårare att räkna ut eftersom det rör sig om en ideell skada. Det är en form av ersättning för att det har gjort ont eller att du haft bestående effekter av personskadan. Till skillnad från punkt 1 och 2 är det alltså svårt att ge ett exakt prisbasbelopp här.

Trafikskadenämnden har skapat tabeller för ideella skadorna och domstolen följer i huvudsak dessa. Ersättning för sveda och värk hittar du här.

Sammanfattningsvis kan du alltså få ersättning för sjukvårdskostnader och inkomstförlust, dessa är enkla att räkna ut. Det är däremot svårare att bestämma en exakt summa för de ideella skadorna, här har du de olika tabellerna från trafikskadenämnden till hjälp (förutsatt att du fått en bestående skada av whiplashen).

Om du är osäker på viket belopp du ska kräva räcker det med att säga att du har anspråk på skadestånd. Du kan sedan återkomma med vilket belopp du begär efter att du har diskuterat frågan med åklagaren. Det måste göras innan rättegången.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare