Vad innebär tillämpning av 12:2 ÄktB för särkullbarn?

Min pappa har gått bort och kvar är hans maka som är min styvmor och deras tre gemensamma barn, jag själv är särkullebarn. Det finns ett testamente som säger följande: Vid mitt frånfälle skall, sedan min hustru xx erhållit sin giftorättsandel , kvarlåtenskapen efter mig tillfalla min son xx och våra tre barn xx Vad händer om makan åberopar äktenskapsbalken 12:2? och vad betyder det för mig som särkullebarn. Jag har förstått att enligt testamentet så ärver frun 50% av giftorättsgodset och vi barn delar på de resterande 50% som är pappa kvarlåtenskap. Men nu säger frun att hon kommer de 50% en plus 25% till av pappas kvarlåtenskap i och med att hon bockat i jämkning enligt äktenskapsbalken 12:2. och vi barn får dela på resterande 25%. Stämmer det? Det går ju emot testamentet och pappas vilja. Jag har förstått jämkning av äktenskapsbalken 12:2 som sådan att den gör att hon behåller sitt giftorättsgods, men avstår från pappas och då bör hon väl inte få 75% av allt giftorättsgods i boet. Hoppas ni förstår min fråga och kan svara.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamentet

Det testamentet som din pappa har skrivit säger är att giftorättsgodset ska delas lika och därefter ska du få din del och därefter ska bröstarvingarna få sin del. Eftersom du är särkullbarn har du rätt att få ut ditt arv direkt.

12:2 Äktenskapsbalken

Huvudregeln vid en makes bortgång är att en bodelning ska ske (se 9 kap ÄktB). Det innebär att makarna delar på allt giftorättsgods. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom vilket kräver testamente, äktenskapsförord eller gåvobrev.

12:2 ÄktB är ett undantag till huvudregeln. Det innebär att den efterlevande maken kan bestämma att bodelning inte ska ske. Istället för att dela på giftorättsgodset så behåller vardera make sitt giftorättsgods. Regeln finns till för att den efterlevande maken inte ska behöva dela sin del med särkullbarnet ex. genom att den avlidne upprättat ett testamente.

Vad betyder det för dig som särkullbarn?

Åberopar efterlevande make 12:2 ÄktB så kommer det inte till att ske någon bodelning. Som särkullbarn kan du inte göra någonting åt detta utan efterlevande make har rätt att åberopa jämkning enligt bestämmelsen.

Jag ska försöka illustrera ett exempel:

Bodelning sker:

Avliden make - Giftorättsgods om 200 000 kr.

Efterlevande make - Giftorättsgods om 300 000 kr.

Totalt giftorättsgods = 500 000 kr/ 2 = 250 000 kr/make.

Det innebär att giftorättsgodset uppgår till 250 000 kr/make. Efterlevande make kommer att få 250 000 kr och ni som barn till den avlidne kommer att få 250 000 kr att dela på. Dvs 250 000 kr/4 = 62 500 kr pp.

Tillämpning av 12:2 ÄktB - Bodelning sker inte:

Avliden make - Giftorättsgods om 200 000 kr.

Efterlevande make - Giftorättsgods om 300 000 kr.

Efterlevande make åberopar 12:2 ÄktB vilket medför att ingen bodelning kommer att ske. Således kommer inte giftorättsgodset bli föremål för hälftendelning. Efterlevande make behåller sitt giftorättsgods om 300 000 kr. Den avlidnes giftorättsgods uppgår till 200 000 kr vilka ska fördelas på er barn. Dvs 200 000 kr/4 = 50 000 kr pp.

Som du kan se i exemplet ovan så påverkar tillämpning av 12:2 ÄktB inte rätten till arv, utan enbart storleken på arvet. Du som särkullbarn har rätt att få ut din andel direkt oavsett tillämpning av 12:2 ÄktB eller inte.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Skulle du behöva fortsatt rådgivning är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare