FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/09/2022

Vad innebär slutlön och vem har rätt till det?

Hej jag känner 2 personer som hade jobbat som timmanstälda, en hade jobbat en månad och den andra 1 dag. min fråga har de rätt till slutlön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar ifall båda dessa två personer du känner har rätt till slutlön, även om en person jobbat en månad och den andra endast en dag. Jag tolkar det som att dessa personer endast har jobbat en månad respektive en dag under hela anställningstiden.

Slutlönen regleras i största mån genom allmänna principer men lite regleras även i Semesterlagen (SemL).

Vad innebär slutlön och vem har rätt till den?

När en anställning avslutas ska en slutlön betalas ut till arbetstagaren. I slutlönen ingår bland annat lön för arbetad tid fram tills anställningen upphör, eventuell intjänad och kvarvarande semester (30 § SemL) samt övriga tillägg. Slutlön betalas ut oavsett anledningen till anställningens upphörande.

Vad gäller i ditt fall?

Enligt min tolkning av ovan så har båda två av de timanställda du nämner i teorin rätt till slutlön. Men den som endast har jobbat en dag kanske inte får så mycket, eller inget alls, i sin slutlön beroende på om personen redan har fått ut lönen för den dagen eller inte. Och som jag nämnde i början, med förutsättningen att personen endast arbetat en dag under hela anställningstiden och därför inte tjänat in någon semester.

Eftersom jag inte vet mer om den specifika situationen, skulle jag rekommendera de 2 anställda att kontakta deras före detta arbetsgivare för att få reda på mer exakt vad som gäller kring slutlönen för deras situation.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare