Vad innebär skilsmässa rent ekonomiskt?

Min man jagar mig med skilsmässopapper sedan ca 1 v tillbaka. Jag har inte förstått vad det innebär rent ekonomiskt för mig om jag skriver på. Vi äger en gård tillsammans, har 3 minderåriga barn, men gan har för avsikt att köpa ett nytt hus o flytta. Kan han så att säga smita från vårt gemensamma bolån o börja på ny kula i sitt hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska det göras en bodelning i vilken er egendom fördelas er emellan (9 kap. 1 § ÄktB). Ett äktenskap upplöses bland annat vid skilsmässa (1 kap. 5 § ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som till följd av t.ex. äktenskapsförord är enskild eller villkor/arv med föreskrift om att den ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Eftersom inte annat framgår av din fråga är min tolkning, att all er egendom är giftorättsgods.

Vid bodelningen ska era andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Från era andelar i boet ska så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täcker de skulder maken hade när talan om skilsmässa inleddes (11 kap. 2 § första stycket ÄktB). Vad som återstår av ert giftorättsgods, sedan avdrag har gjorts ska läggas samman och sedan fördelas mellan er (11 kap. 3 § ÄktB).

Exempel: Antag att fastigheten är värd 1.000.000 kr och ni äger den hälften var. Fastigheten är belånad med 500.000 kr (250.000 kr var). Då kommer först lånen att avräknas från ert giftorättsgods och ni kommer att gå in med 250.000 kr var i bodelningen. Eftersom ni står på lånet gemensamt kan din man inte "smita" från det.

Det kan i många fall vara en god idé att anlita en jurist som företräder en i en skilsmässa och bevakar ens intressen. En jurist kan även upprätta ett förslag till bodelning. Om du önskar hjälp med detta kan jag varmt rekommendera att du anlitar en jurist från Lawlines juristbyrå. För offert och bokning av tid är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare