FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/10/2018

​​Vad innebär hämtningsköp respektive transportköp?

Vad innebär hämtningsköp respektive transportköp?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i köplagen (KöpL) och konsumentköplagen (KKöpL).

Vad innebär ett hämtningsköp respektive transportköp?

Hämtningsköp regleras i 6 § KöpL samt 4 § KKöpL och innebär att säljaren ska hålla varan tillgänglig för avhämtning. Varan anses avlämnad när köparen har tagit hand om den, eller vid konsumentköp; när varan har kommit i konsumentens besittning enligt 6 § KKöpL.

Transportköp regleras i 7 § KöpL Det finns två former av transportköp: platsköp och distansköp. Ett platsköp innebär att säljaren transporterar varan till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren normalt genomför leveranser av liknande varor. Vid ett platsköp anses varan vara avlämnad när den avlämnas till köparen.

Ett distansköp innebär att varan ska levereras utanför det område som kännetecknar platsköpet, dvs., utanför en och samma ort och utanför det område som säljaren normalt företar leveranser inom. Om transporten utförs av en självständig transportör så sker avlämnandet när varan överlämnas till transportören. Om säljaren själv utför transporten så anses däremot inte varan avlämnad förrän den är överlämnad till köparen.

Observera att för alla typer av transportköp gäller fortfarande 6 § KKöpL om köparen är en konsument. Varan är alltså i det här fallet avlämnad när den har kommit i konsumentens besittning.

Gemensamt för hämtningsköp respektive transportköp är att bestämmelserna reglerar den tidpunkt då varan ska anses vara avlämnad. Den här tidpunkten innebär som huvudregel att risken för varan övergår på köparen som därefter får bära ansvaret för om varan förstörs, skadas eller försvinner. Avlämnandet är dessutom utgångspunkten för en bedömning av fel i varan och säljarens dröjsmål.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erik BengtssonRådgivare