FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/05/2018

Vad innebär förenligt med svensk lag?

Hej igen, Gick in på en sida och frågade: Är era produkter lagliga ... Och detta är svaret:

Svar: Allt vi säljer är förenligt med Svensk lagstiftning, vi tillhandahåller inga olagliga produkter eller substanser.

Vi säljer heller inget som inte finns synligt för alla på hemsidan. Alla våra produkter är 100% förenliga med Svensk lag och alla priser är inkl moms. Vad innebär detta egentligen ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret som du fick ta del av från hemsidan tolkas som att det som erbjuds på hemsidan är föremål som är förenliga med svensk rätt. Det vill säga, det föreligger inte någon föreskrift som förbjuder en viss substans eller material. Om det finns något på en hemsida som skulle kunna uppfattas som olagligt innebär det inte att de nödvändigtvist är olagligt. Däremot förbjuds vissa substanser/föremål med jämna mellanrum, dessutom kan man förbjuda en viss dos eller mängd av en produkt som tidigare varit laglig. Om du således beställer något från denna hemsida utfäster de att deras produkter är lagliga för dig att erhålla.

Angående moms

Inkl. moms innebär att momsen ingår i priset på varan som utfästs på deras hemsida. Som huvudregel motsvarar svensk moms på varor ett tillägg på 25 %. Detta innebär alltså att varupriset exklusive moms hade motsvarat 80% av det nuvarande priset inklusive moms.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare