Vad innebär ett borgensåtagande?

Jag garanterade min man när han köpte bilen, men nu vill han inte betala lånet längre. Vilka är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har ingått ett s.k. borgensåtagande för din mans lån. Det finns inte så mycket lagreglering om borgen utan det är huvudsakligen ditt avtal som avgör vad du har för rättigheter och skyldigheter. Jag skulle därför i första hand rekommendera dig att noga läsa igenom ditt borgensavtal för att ta reda på vad som gäller i ditt fall.

Eftersom jag inte vet vad som står i ditt avtal eller vilken typ av borgensåtagande du eventuellt har ingått så kan jag inte ge dig något säkert svar på din fråga. Nedan kommer jag därför beskriva vad den vanligaste formen av borgensåtagande innebär. Därefter kommer jag ge dig några råd om vad du kan göra ifall du har svårt att betala skulden.

Den vanligaste formen av borgensåtagande är s.k. proprieborgen

Borgen är en form av säkerhet som ibland krävs av vissa långivare. Den vanligaste formen av borgensåtagande är s.k. proprieborgen. Om du gjort ett åtagande i form av proprieborgen innebär detta att du ansvarar för skulden som om den vore din egen. Långivaren kan själv välja vem som ska krävas på betalning – dvs. antingen du eller din man (se 10 kap. 9 § Handelsbalken).

Detta betyder alltså att om din man inte längre ”vill betala lånet” så kan långivaren välja att kräva dig på betalning i stället. I sådana fall är du skyldig att betala. Om detta skulle ske har du dock en s.k. regressrätt. Innebörden av detta är att du i efterhand kan kräva din man (låntagaren) på betalning.

Råd om du har svårt att betala skulden

Om du har svårt att betala skulden så skulle du i första hand kunna kontakta långivaren för att försöka komma överens om en lösning, exempelvis skulle ni kunna lägga upp en betalningsplan. Tänk på att det finns hjälp att få och mycket bra information finns tillgänglig på internet, exempelvis här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/skulder-nar-du-inte-kan-betala/

Varje kommun ska ha en ”budget-och skuldrådgivning” där privatpersoner kan få råd om hur man kan hantera sina skulder, om detta är någonting du är intresserad av så kan du läsa mer här: https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/stod-till-kommuner/budget-och-skuldradgivning/

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare