FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/10/2018

Vad innebär bytesrätt?

Vad innebär bytesrätt? Och är det tillåtet för en säljare att tillämpa principen »reavaror« bytes ej?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bytesrätt
Att ha bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du har köpt och välja en annan istället.
Det finns ingen lag som säger att en köpare har bytesrätt. Bytesrätt är således frivilligt att erbjuda vilket innebär att butikerna själva bestämmer sina regler. Detta innebär att butiken exempelvis kan ha bestämmelser som säger att köparen inte får lämna tillbaka reavaror eller varor där förpackningen är öppnad.

Rätt att reklamera en felaktig vara
Bytesrätten ska inte blandas ihop med rätten att reklamera en felaktig vara.
Om det är fel på en vara har köparen rätt att reklamera den. Denna rätt är lagstadgad och framgår av 30 § köplagen och 22 § konsumentköplagen. I samband med reklamationen kan köparen göra vissa påföljder gällande, bland annat kräva omleverans eller häva köpet (30 § KöpL, 22 § KKL). Principen "reavaror bytes ej" påverkar inte denna rätt, vilket innebär att även felaktiga reavaror kan reklameras.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare