Vad innebär att en allmän visstidsanställning är intermittent och hur kan man säga upp en sådan anställning?

Hej,

jag har en dotter som har en allmän visstidsanställning, men det står i anteckningarna längre ner att hon har timtid Intermittent. Min dotter fick besked av sin chef en vecka innan den sista dagen hon har fått på sitt schema att jobba att hon inte längre får vara kvar. Först sa chefen att det berodde på att hon hade använt bilen för mycket för att köra brukarna (detta har hon blivit delegerad att göra och det ingår i hennes tjänst. Sedan sa hon att hon hade beställt för mycket mat (detta blev hon delegerad av en fast personal att göra). Vad innebär det att ha en allmän visstidsanställning med timtid Intermittent? Kan man som chef säga att en person inte passar in i gruppen för att någon i personalen har sagt detta. Min dotter har inte någonsin under dessa 20 månader som hon i princip har arbetat heltid blivit inkallad till chefen för någon återkoppling om hur hon sköter sitt arbete.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att saken är jobbigt för både dig och din dotter, jag ska därför försöka förklara så gott jag kan vad som gäller.

Först kan konstateras att lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor kring anställning. Jag kommer därför utgå från denna lag och att din dotter är en arbetstagare som omfattas av LAS, men notera att vissa personer kan vara undantagna lagen så som en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (1 § andra stycket LAS).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehåller bestämmelser som avviker från lagen och därmed vad jag anger nedan (2 § LAS).

Vad innebär "allmän visstid med timtid intermittent"?

Enligt LAS finns det två huvudsakliga anställningsformer – tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Även provanställning förekommer. En intermittent anställning är inte någon anställningsform i sig men brukar grunda på en tidsbegränsad visstidsanställning (4 § och 5 § LAS).

En intermittent anställning kännetecknas av att arbetstagaren arbetar vid förfrågan alternativ vid behov, har möjlighet att tacka nej till arbete samt att en "ny" anställning anses tillkomma varje nytt arbetspass (se AD 2020 nr 46).

Hur kan man säga upp en allmän visstidsanställning?

Som utgångspunkt kan man inte säga upp en visstidsanställning eftersom detta är en anställningsform som löper mellan två datum och kan då inte sägas upp i förtid, innan slutdatumet. Om det däremot finns inskrivit att anställningen löper "… dock längst till och med [datum] …" alternativt en ömsesidig uppsägning, kan anställningen sägas upp med en angiven uppsägningstid.

Sammanfattning

En allmän visstidsanställning som är intermittent innebär att en "ny" anställning anses tillkomma varje nytt arbetspass. Arbetstagaren har möjlighet att tacka nej till arbete tillskillnad från andra anställningar, men har en skyldighet att arbeta de pass som arbetstagaren tackat ja till.

De pass som din dotter tackat ja till på sitt schema har hon alltså en skyldighet att jobba. Vad gäller att hon inte längre får jobba kvar så gäller att en allmän visstidsanställning löper mellan två datum och arbetsgivaren behöver inte förnya anställning därefter (förutsatt att man inte blir "inlasad" enligt 5a § LAS). Arbetsgivaren behöver därför inte heller ge några skäl till varför man inte får fortsatt anställning. Chefens uttalande kanske inte kan anses vara lämpligt men det är tyvärr inget som påverkar anställningen i sig i detta fallet.

Jag hoppas allt löser sig för din dotter! Om du har några fler frågor kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare