Vad ingår i laglotten? - bodelning och basbeloppsregeln

hej min far gick bort för ett tag sen. han var omgift men inga nya gemensamma barn. de har skrivit testamente, där det står: att hans kvarlåtenskaper tillfaller hans nya fru med fri förfoganderätt. och om vi (jag och min bror) kräver att få ut sin laglott direkt, skall vi endast erhålla laglotten i arv efter honom. gäller detta då även värde av ev bostadsrätter, kolonier, bilar och motorcyklar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

När en gift person avlider ska först en bodelning ske eftersom den efterlevande maken oftast har ett giftorättsanspråk på grund av äktenskapet. Om makarna inte har någon enskild egendom kan därför hälften av makarnas samlade tillgångar (½ av allt de äger) direkt tillfalla den efterlevande. Den kvarlåtenskap som ska fördelas enligt arvs- och testamentsreglerna är alltså endast den del av makarnas sammanlagda bo som ska falla på den avlidnes lott vid en bodelning. Om all makarnas egendom skulle vara enskild egendom, blir kvarlåtenskapen identisk med den avlidnes enskilda egendom. Angående huruvida fordon och bostäders värde ingår i kvarlåtenskapen, som kan fördelas till arvingar, blir alltså till att börja med beroende av bodelningens utgång. Vidare ska naturligtnog avdrag ske för den avlidnes eventuella skulder.

Att makar ärver varandra med fri förfoganderätt är i dagens läge inte ovanligt. Situationen hade sett likadan ut om du och din bror varit makarnas gemensamma barn (3 kap 1§ st.1 ÄB). Anledningen att detta testamente finns är förmodligen för att ni som särkullbarn inte ska utnyttja er rätt till arvet fullt ut förrän den efterlevande maken själv har avlidit (3 kap 1§ st.1 ÄB). Laglotten är den del av arvet som en förälder inte kan testamentera bort till nackdel för sina barn. Laglotten utgör endast hälften av den lagliga arvslottens storlek. (7 kap 1§ ÄB).

Om någon av er skulle välja att ta ut sin laglott kan det vara värt att veta att den efterlevande maken alltid skyddas av den så kallade basbeloppsregeln. Denna regel innebär att den efterlevande maken har en rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidne maken (så lånt kvarlåtenskapen räcker) alltid få ut egendom till så stort värde att den, tillsammans med egendom som den efterlevande fick vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom, motsvarar 4 gånger det gällande basbeloppet (3 kap 1§ st.2 ÄB). 2013 är beloppet 44 500 kr. Upp till 178 000 kr har alltså den efterlevande maken ett försteg att få egendom framför särkullbarn.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637) för ÄB.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare