FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/06/2017

Vad ingår i bodelning mellan sambor?

Min systers son och hans sambo köpte ett hus tillsammans, belånade detta lika och flyttade ihop. För drygt ett år sedan flyttade hon ut men begär nu bodelning. Har hon rätt till detta?

Hon vill ha en soffa och hälften av värdet på huset (ca 500 000). Vad gäller? Jag har anlitat advokat som säger att ett års gränsen bara gäller bohag? Är det så?

Vad är det som gäller vid ett års gränsen? Dom är inte gifta och har inga gemensamma barn.

Vad har hon rätt att begära ett år efter att hon flyttat? Och vad händer med lånen?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man vill begära en bodelning ska detta göras senast inom ett år från separationen. I en bodelning efter samboskap ingår en eventuellt gemensamt införskaffad bostad (fastighet eller bostadsrätt) samt tillhörande bohag (möbler etc.) som införskaffats under samboförhållandet. Begär hon bodelning inom denna frist har hon alltså rätt till bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. Din fråga om lånen är ofta beroende av hur man väljer att göra med huset i bodelningen. Om ena sambon ska ta över huset brukar denne även ta över det tillhörande lånet, såtillvida att långivaren godkänner det. Det bästa är att således prata med långivaren och se över de möjligheter som finns!

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare