Vad har man rätt till vid en bodelning enligt äktenskapsbalken?

Hej. Vid vår skilsmässa hade vi en båt värd ca 120 000. Min man köpte ut mig för 40.000 som jag lagt in när vi köpte den. Skulle jag ha fått mer? Vi var sambos i 3 år och var sen gifta i 10 år. Mvh Maja

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap upplöses (skilsmässa) ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning (9 kap 1 § ÄktB). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild (7 kap 1 § ÄktB). I 7 kap 2 § ÄktB anges de sätt som kan göra en makes egendom enskild. Ett exempel är att makarna i ett äktenskapsförord skriver att viss egendom ska vara enskild. Huvudregeln vid en bodelning är likadelningsprincipen. Denna princip innebär att det som finns kvar av makarnas giftorättsgods efter att avdrag gjorts för att täcka skulderna, ska läggas samman och därefter delas lika mellan makarna (11 kap 3 § ÄktB). Om båten inte var din eller din mans enskilda egendom så var den giftorättsgods. Det innebär i regel att värdet av båten efter att avdrag för skulder gjorts, skulle delats lika mellan er.

Om ni hade fördelat båtens värde enligt bodelningsförfarandet i ÄktB hade du antagligen haft rätt till mer. Dock kan t.ex. skuldföhållanden och andra omständigheter påverka resultatet av en bodelning. Utgången beror alltså på hur det ser ut i det enskilda fallet. Då jag inte har tillgång till alla era egendomsförhållanden kan jag inte med säkerhet säga att du skulle fått mer om du tillämpat bodelningsreglerna i ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare