Vad har jag rätt till vid en skilsmässa?

Jag har varit gift med min man i 5 år, vi är gift med separering av tillgångar, jag har en 7 år gammal pojke men min make är inte hans far. Nu vill han skilja sig från mig och att jag lämnar hans hus om två månader. Jag vill veta om jag har rätt till något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För din fråga är äktenskapsbalken tillämplig (förkortas ÄktB).

Bodelning

Först och främst har du rätt till en bodelning. En bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då ni tillsammans eller någon av er skickade in en ansökan om skilsmässan (9 kap. 2 § första stycket ÄktB). Vid bodelning så räknar man ihop summan av ert vardera giftorättsgods, gör avdrag för eventuella skulder ni vardera har och delar det som är kvar på hälften (11 kap. 2-3 § första stycket ÄktB).

Vad ska ingå i bodelningen?

Det är ert giftorättsgods som ska ingå i denna bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Du skriver att ni har separering av tillgångar, men så länge alla era tillgångar inte är enskild egendom så är det ändå giftorättsgods och ska delas lika mellan er.

Vad är giftorättsgods?

Vad är då giftorättsgods? Jo, allt ni äger är antingen giftorättsgods eller enskild egendom. Alla tillgångar som inte är enskild egendom är giftorättsgods. En tillgång kan vara enskild av olika anledningar. Några exempel är att ni tillsammans har avtalat om det i ett äktenskapsförord, eller att någon av er fått tillgång som arv enligt testamente eller som gåva eller annan livförsäkring med villkor att detta ska vara enskild egendom.

Du har alltså rätt till en bodelning där du i sin tur får rätt till hälften av ert giftorättsgods. Att ni har separerade tillgångar spelar ingen roll, så länge det inte betyder att ni bara har tillgångar som är enskild egendom.

Vidare finns det även bestämmelser om att den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag (innehåll i bostaden) har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott (11 kap. 8 § första stycket ÄktB). Anledningen till att jag tar upp detta är då du skriver att du har en son på 7 år och just barn är en motivering till att den ena parten ska kunna få behålla bostaden. Jag kan dock inte göra någon riktig bedömning i frågan eller genomföra någon bodelning. Jag rekommenderar dig istället att ansöka om bodelningsförrättare hos tingsrätten eller åtminstone påtala för din man att bodelning ska genomföras.

Sammanfattning

Du har rätt till att ni ska genomföra en bodelning, en sådan ska genomföras när ett äktenskap tar slut. Dessutom kan du ha en möjlighet att få er bostad avräknad på din lott i bodelningen och således bo kvar, det är dock absolut ingen garanterad rätt utan endast en möjlighet jag tog upp. Tillsist menar jag att en bodelningsförrättare kan vara behjälplig för er.

Hoppas du fått ett någorlunda svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare