Vad har jag rätt till om min sambo avlider?

Jag har flyttat i min sambos hus sedan 2007. Han har fortfarande lån att betala på huset.

Förra året har han köpt en plats med skog och flera stugor som vi hyr ut. Han har en syster, inga barn, inga föräldrar i liv.

Vad har jag rätt till om min sambo avlider?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till sambolagen (SamboL) och ärvdabalken (ÄB).

En bodelning kan göras

När ett samboförhållande upphör, genom att den ena sambon avlider, ska en bodelning göras om den efterlevande sambon begär det (8 § och 18 § SamboL). I bodelningen ingår sambornas samboegendom. Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, om de förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Till samboegendom räknas inte sådan egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål (7 § SamboL).

Om din sambo skulle avlida har du alltså rätt att begära bodelning. I bodelningen ska er samboegendom fördelas lika mellan dig och din sambos dödsbo. Jag tolkar det som att du flyttade in ett hus som din sambo redan ägde, och att det därmed inte förvärvades för gemensamt bruk. Detta innebär att huset inte är samboegendom. Det samma gäller stugorna din sambo äger, eftersom det varken är er gemensamma bostad eller bohag. Det som ska delas mellan er är alltså bohaget, det vill säga möbler, köksredskap och liknande som förvärvats för gemensamt bruk (6 § SamboL).

Det som tillfaller dig i bodelningen är ditt, och det som tillfaller din sambos dödsbo ska fördelas som arv efter honom. Huset och stugorna din sambo äger kommer hållas utanför bodelningen och därmed direkt gå till att fördelas som arv efter honom. Allt du äger som inte är samboegendom får du behålla.

Vem har rätt att ärva?

Vem som har arvsrätt inom svensk rätt delas upp i tre arvsklasser. I första arvsklassen ingår den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingarna har rätt att ärva i första hand. Om den avlidne inte har några barn går man vidare till den andra arvsklassen. I denna ingår den avlidnes föräldrar, syskon och syskonbarn (2 kap. 2 § ÄB). Om det inte finns några arvingar i den andra arvsklassen går man vidare till den tredje. I denna ingår den avlidnes mor- och farföräldrar samt deras barn (2 kap. 3 § ÄB).

Det finns även en arvsrätt för efterlevande make (3 kap. 1 § ÄB). Det finns dock ingen motsvarande rätt för en efterlevande sambo, vilket innebär att sambor inte ärver varandra. Om din sambo skulle avlida är det alltså hans syster som ensam ska ärva allt.

Vad har du rätt till om din sambo avlider?

Som jag förklarat ovan har du alltså rätt till hälften av samboegendomen om du begär bodelning. Du har däremot ingen rätt att ärva efter din sambo, utan hans syster kommer ensam ärva all kvarlåtenskap, vilket inkluderar huset och stugorna. Det finns dock en skyddsregel för en efterlevande sambo som brukar kallas "lilla basbeloppsregeln". Detta innebär att en efterlevande sambo alltid har rätt att efter bodelningen ha egendom som motsvarar minst två prisbasbelopp (18 § andra stycket SamboL). Ett prisbasbelopp är ett fastställt belopp som används för beräkning av olika förmåner och avgifter. 2020 är ett prisbasbelopp 47 300 kr. Om den efterlevande sambon inte uppnår detta efter bodelningen har hen rätt att få ut så mycket ur arvet efter den avlidne att hen uppnår det.

Möjlighet att upprätta ett testamente

Det enda sättet sambor kan ärva varandra är genom testamente. Det är möjligt för din sambo att upprätta ett testamente och ange att du ska ärva efter honom (9 kap. 1 § ÄB). Han kan då ange att du ska ärva viss specifik egendom, en del av kvarlåtenskapen eller hela kvarlåtenskapen. Eftersom din sambo inte har några barn som har en oinskränkt rätt till arv är det möjligt för honom att fördela sin kvarlåtenskap hur han än önskar.

Formkrav för testamente

Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Både den som upprättar testamentet och vittnena ska skriva under vid samma tidpunkt. Vittnena måste känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innebörden av testamentet. Det finns även regler om vem som får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB). Nära släktingar till den som upprättar testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som kommer ärva något genom testamentet. Ett testamente behöver däremot inte registreras, så länge det uppfyller formkraven.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett testamente av en våra duktiga jurister är ni välkomna att boka en tid här.

Slutsats

Om din sambo avlider har du alltså rätt att begära bodelning för att få hälften av samboegendomen. Om din sambo inte upprättat något testamente till fördel för dig kommer du inte ärva något efter honom utan hans syster kommer ärva allt. Du har dock rätt att efter bodelningen ha egendom till ett värde av minst två prisbasbelopp.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare