FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/07/2024

Vad har jag rätt att göra med egendom efter att bodelningen är klar?

Vid vår bodelning skrevs att vi skulle få 1/2 var av båt som vi ägde. Jag vill nu att min exman skall ta över hela ägndet. Kan jag överlåta min del som gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Av din frågas omständigheter framgår det att en bodelning redan har ägt rum. Det innebär att du så är ägare över 50% av båten och därmed har rätt att förfoga över din andel (din egendom) hur du vill. Av din fråga framgår så vidare att du vill att din exman ska ta över hela båten.

Vad jag rekommenderar

I första hand rekommenderar jag så att du erbjuder din man att köpa din andel av båten eftersom du är ägare har du så rätt att kräva kompensation för att du avsäger dig din andel. Det förutsätter dock att han är villig att betala och att du vill det sälja båten istället för att ge den som gåva.

Det andra jag så rekommenderar ifall du bara vill bli av med båten så att din exman kan ta över ägandet är mycket riktigt som du säger att överlåta din andel som gåva! Det kan dock här vara smart att upprätta ett gåvobrev som du kan behålla en kopia av för att säkerhetsställa att båten har bytt ägare. Gåvobrevet utgör också en säkerhet för dig så att du kan bevisa att du längre inte är ägare.

Behöver du hjälp med utformningen av ett gåvobrev rekommenderar jag att du kontaktar en av våra jurister! Du kan boka tid på https://lawline.se/boka

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med eventuella följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare