Vad har jag för rättigheter vid fel i vara?

hej jag köpte en BMW för 374000kr jag frågade om bilen har varit krockad då svarade dem nej bilen är i fin skick och det finns intyg om mätern fick ingen intyg . efter 3 dagar kände jag att bilen åker orolig på vägen lämnade bilen för fel sökning hos Bmw det kom fram att bilen är allvarlig krockad och är inte lagad på fackmässigt sätt. firman ville inte stå för något efter 4 månaders så lämnade jag bilen för felsökning på annan verkstad då sa dem att bilen går inte att laga på fackmässigt sätt. bilen behöver karossbyte fick ett kostnadsförslag som landade över 500000kr för karossbyte. ärendet ligger hos Arn sen dag 8 efter bilköpet och väntar på beslut. men är orolig känner mig lurad och har skickad bilder och konstander till ARN men vill helst häva köpet vilken rättigheter har jag? Bmw verkstad sa dem är osäkert om bilen krockkudde finns eller aktiv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpt bilen för privat bruk, alltså inte för att använda i jobbet. Eftersom du köpt en BMW utgår jag från att det är en modell som normalt sätt är lite finare. Du frågade säljaren om den krockats. Därför utgår jag också från att du köpt den begagnad. I så fall har du ett starkt skydd i konsumentköplagen.

För att ha rätt att häva ett köp är det ett antal saker som behöver vara uppfyllda. För det första behöver det vara ett fel i den vara man köpt. För det andra behöver man ha reklamerat felet hos säljaren. För det tredje måste säljaren ha fått en chans att avhjälpa felet innan hävning kan ske.

Fel i vara

Som sagt krävs ett fel i din bil. Du nämner att bilen åker oroligt och att det beror på att bilen är krockad och behöver ett karossbyte. I lagen kan ett fel definieras på olika sätt. Eftersom du köpt bilen begagnad gäller nedan definition eftersom varan då ofta säljs i "befintligt skick". Har den inte gjort det har du ett ännu starkare skydd.

Bilen får inte vara i väsentligt sämre skick än vad du kan tänkas ha trott (17 § konsumentköplagen). Eftersom priset var ganska högt, BMW normalt sätt är en finare bil och att säljaren sa att den var i fint skick så har du rätt att förvänta dig det också. Att bilen visade sig ha allvarliga krockskador som kostar mycket pengar att åtgärda borde ses som att den är i väsentligt sämre skick. Därför är det fel i varan denna definitionen.

Utefter formuleringen i din fråga tror jag att din bil är felaktig.

Du måste reklamera

För att kunna kräva påföljder, det vill säga häva köpet måste du reklamera. Du måste alltså säga till säljaren att du tycker det är fel på bilen och att du vill häva köpet. Av din fråga tolkar jag det som att du gjort det direkt. Därför har du reklamerat på ett korrekt sätt (23 § konsumentköplagen). Annars har man enligt lagen "skälig tid" på sig att reklamera. Det är alltid minst 2 månader och beror på om man behövt tid för att undersöka varan närmare eller ta ställning till vad man har för rättigheter.

Häva köpet

Eftersom bilen är fel och du reklamerat måste säljaren hjälpa dig (22 § konsumentköplagen). Säljaren har alltid rätt att på egen bekostnad först försöka laga bilen själv eller ge dig en annan likadan bil gratis (27 § konsumentköplagen). Om säljaren inte gör det eller om det tar för lång tid har du rätt att häva köpet (28 § konsumentköplagen). Felet behöver då vara väsentligt (29 § konsumentköplagen). Det betyder att felet måste vara stort och påverka hur du tänkt använda bilen. Eftersom du köpt en finare bil och visat att det är viktigt att den inte har krockskador skulle jag säga att felet är väsentligt. Att det kostar mycket att laga bilen är också ett tecken på att felet är väsentligt.

Därför skulle jag säga att du har rätt att häva köpet om inte säljaren väljer att laga eller ge dig en annan jämförbar BMW. Säljaren har ju sagt att hen inte vill hjälpa dig. Då har du rätt att häva köpet.

Om du häver köpet måste du lämna tillbaka bilen och säljaren ge tillbaka vad du betalat (43 § 2 stycket konsumentköplagen).

Sammanfattningsvis beror din rätt att häva på ett antal steg. Jag tror att dina chanser att häva är goda. Det är ju flera fel i bilen som är väldigt dyra att laga. Du har reklamerat och säljaren har inte visat intresse att åtgärda felen så därför kan du häva köpet.

Mitt tips till dig är att säga till säljare att du vill häva. Om säljaren vägrar kan du förklara att du har rättigheter som hen inte kan strunta i (3 § konsumentköplagen). Fortsätter säljaren att vägra kan du behöva gå till domstol för att göra din rätt gällande. Att först kontakta ARN är ett bra sätt att få hjälp med det. Om ARN inte kan hjälpa dig kan du alltid boka en tid hos våran juristbyrå för att få mer hjälp. Det kan du göra här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare