Vad har en styrelsesuppleant för ansvar i ett aktiebolag?

Hej !

Vad har en styrelsesuppleant i ett aktiebolag 1 mans.

För ansvar gentemot skatteverket eller andra?

Mvh Inger Forsgren

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En styrelsesupleant ska enligt Bolagsverket:

- ersätta en ordinarie styrelseledamot om denna avgår; entledigas; avlider; förlorar sin behörighet; är frånvarande på grund av sjukdom eller annan frånvaro, exempelvis utlandsvistelser.

Samma allmänna krav gäller som för styrelseledamöter. Utöver detta finns krav på bosättning inom EES .

En styrelsesuppleant bör alltså som regel hålla sig uppdaterad om vad som händer i företaget för att kunna ersätta en ordinarie ledamot. När styrelsesuppleanten ersätter en styrelseledamot har hen samma ställning och ansvar som andra styrelseledamöter.

Huvudregeln är dock att en suppleant endast ansvarar för beslut och åtgärder som hen varit delaktig i. Det är alltså mycket ovanligt att det behövs någon insats från suppleanten och de har normalt inga befogenheter. I det fall det skulle krävas aktivitet från suppleanten är det viktigt att kolla upp vilket ev. ansvar som kan utkrävas.

Hoppas detta svar var till hjälp! Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare