FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/11/2016

Vad har en förälder som inte är vårdnadshavare för rättigheter att få del av information om barnet?

Vilken skyldighet har mitt x med ensam vårdnad, gentemot mig, v.btr att informera mig om dotterns hälsa, skolgång, eventuella utlandsresor och andra större händelser

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom barnets andra förälder har vårdnaden om er dotter så har denne ansvar för er dotters personliga förhållanden och ska se till att hennes behov blir tillgodosedda, enligt 6 kap. 2 § FB. Barnets andra förälder som är vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma över barnets personliga angelägenheter, enligt 6 kap. 11 § FB. Du som inte är vårdnadshavare har dock ingen rätt eller skyldighet att bestämma över dessa saker och har inte heller någon rätt att få reda på saker som rör er dotters personliga angelägenheter såsom hennes hälsa, skolgång, resor och andra större händelser.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare