FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/10/2020

Vad händer vid separation om bara ena sambon betalt för utbyggnad på sommarhuset

Rätt att ta del av min sambos arv

2020-09-30 i SAMBO OCH SAMBOAVTAL

Hej!

I sambo och samboavtal 2020-09-30 sägs att man som sambo ej har rätt till den andra sambons arv när det står i testamentet att arvet ska tillfalla denna allena. Undrar hur det blir om man då sedan tidigare äger ett sommarhus tillsammans och börjar renovera det. Båda betalar lika mycket till en början. Sedan tar pengarna slut för sambon som ej ärvt. Sambon med arvet betalar resten av kostnad för utbyggnad. Hur blir det då vid en ev separation? Fortsätter de äga var sin halva? Måsta något skrivas (kontrakt) för att den som ärvt och satt i mer pengar i utbyggnaden skall få ut (äga) större del av huset vid ev en separation? Måste den som ärvt kunna uppvisa något vad som är skrivit i testamentet att det ska specifikt tillfalla denne allena för att större del av huset också ska tillfalla denne? Hur fungerar det?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt ägs sommarhuset till lika stora delar av samborna. Då gäller Samäganderättslagen eftersom sommarhus inte ingår i det som delas vid en bodelning då sambor separerar. Samboegendomen består av bostad och bohag (3 § och 7 § Sambolagen). Testamentet blir inte relevant gällande sommarhuset.

Om samborna vill förändra ägandeandelarna i sommarhuset så är det nog smidigast att skriva ett samäganderättsavtal där det framgår att samborna ska äga sommarhuset med olika stora andelar. Ett annat sätt är att skriva ett skuldebrev där det framgår att sambon som inte betalt för utbyggnaden är skyldig den som betalt utbyggnaden hälften av pengarna för utbyggnaden.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare