Vad händer om uppsägningsbeskedet är felaktigt och kan man få skadestånd?

Hej! Jag blev uppsagd 2020 och har först nu tittat på min uppsägning. Just då var jag höggravid och chockad. På pappret har dom angett någon annans personnummer vid mitt namn. Vad innebär detta rent juridiskt? Mvh en numer arbetslös

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ditt uppsägningsbesked innehöll en felaktig personuppgift, det vill säga ditt personnummer. Vidare tolkar jag att både uppsägningsbeskedet och uppsägning i övrigt var korrekta.

Vilken lag är aktuell?

Det är lagen om anställningsskydd (LAS) som reglerar vad en arbetsgivare måste göra när han eller hon säger upp en arbetstagare.

Vad händer om ett uppsägningsbesked innehåller en felaktig personuppgift?

En uppsägning från arbetsgivaren ska vara skriftlig (8 § 1 st. LAS). Även om det inte framgår av nyss nämnda regel måste ett uppsägningsbesked innehålla de rätta personuppgifterna på den uppsagda. Regeln är dock endast skadeståndssanktionerad. Det betyder att arbetsgivaren kan tvingas betala skadestånd till arbetsgivaren som har sagts upp på grund av brott mot regeln (38 § LAS). Arbetsgivaren kan dock undvika att betala skadeståndet, om arbetsgivaren återtar beskedet och lämnar ett rättat uppsägningsbesked (AD 1977 nr 68, AD 1976 nr 102). Eftersom uppsägningsbeskedet innehåller ett felaktigt personnummer bör arbetsgivaren därför kunna undgå skadeståndsansvar genom en rättelse.

Även om uppsägningsbeskedet innehåller en felaktig personuppgift enligt 8 § LAS blir uppsägningen inte ogiltig, utan här krävs att uppsägningen saknar en saklig grund (34 § LAS). Du bör därför inte kunna få tillbaka din anställning, om uppsägning var sakligt korrekt.

Kan du kräva skadestånd för den felaktiga uppgiften i ditt uppsägningsbesked?

Den som vill kräva skadestånd måste framställa sitt anspråk inom fyra månader från den tidpunkt då skadan inträffade, eller från tiden då anställningen upphörde, om arbetstagaren inte fick information om hur en skadeståndstalan ska göras (41–42 §§ LAS). Eftersom du inte har framställt ett skadeståndsanspråk i rätt tid har du förlorat din rätt att kräva skadestånd.

Avslutande ord

Ett uppsägningsbesked som innehåller en felaktig personuppgift kan rättas av arbetsgivaren. Arbetsgivaren som rättar en felaktig personuppgift i ett uppsägningsbesked bör kunna undgå skadeståndsansvar. En ogiltigförklaring av en uppsägning kan dock endast göras, om uppsägning var ogrundad. Ett anspråk om skadestånd ska dock framställas inom fyra månader.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare